ارتودنسی چیست؟ آیا با این واژه آشنایی دارید؟ با ارتودنسی به سلامت دندان ها کمک کنید

متاسفانه در ایران به دلیل عدم رعایت آموزش صحیح مراقبت های بهداشتی از دهان و دندان، آمارهایی بالایی در خصوص ناهنجاری های فکی و بیماری های دهانی وجود دارد. بسیاری از مردم هنوز هم روش صحیح استفاده از مسواک را نمی دانند و تا به حال در طول عمر یک بار هم از دهان شویه استفاده نکردند. آمارهایی که از ناهنجاری های فکی در ایران وجود دارد، به نوعی فاجعه آمیز است؛ ولی خوشبختانه در چند سال گذشته با رشد آموزش ها، تا حدود بسیار زیادی برای نسل جدید این مسائل قابل پیشگیری بوده است.

بهترین متخصص ارتودنسی چیست؟

بهترین راه برای پیشگیری و درمان ناهنجاری فکی و دندانی، استفاده از مشاوره متخصص ارتودنسی است. در چند سال گذشته شاید بیشتر از بیست سال، برای درمان بیشتر ناهنجاری ها، پزشکان مجبور به جراحی فک بودند. جراحی فک در بعضی موارد با بیمار ناسازگار بود و همچنین دوران نقاهت بسیار طولانی داشت؛ اما با ورود خدمات ارتودنسی به ایران، کم کم جای جراحی جای خود را به این نوع دارد تا حدی که در دانشگاه ها هم یک رشته تخصصی ارتودنسی به وجود آمد.

ارتودنسی چیست؟

هم ردیف دندان ها و برطرف کردن ناهنجاری های صورت و فکی در عمل ارتودنسی انجام می شود.

هدف اصلی ارتودنسی چیست؟

بسیاری از بیماران فکر می کنند که ارتودنسی به منظور زیبایی صورت است. در واقع هدف نهایی این عمل زیبایی صورت است؛ اما ارتودنسی به منظور رفع ناهنجاری ها فکی و دندان ها شروع می شود و در صورت رفع آن ها، چهره زیبایی خود را به دست می آورد. ناهنجاری هایی مانند هم ردیف نبودن دندان ها، جلوتر بودن فک بالا و پایین و غیره باعث بروز مشکلاتی و ناراحتی برای بیمار می شود که باید سریع توسط متخصص ارتودنسی رفع شود.

آیا ارتودنسی بر سلامت دندان تاثیر دارد؟

هدف ارتودنتیست حفظ سلامت دندان ها است. ارتودنتیست با درمان ناهنجاری و تراز دندان ها، به سلامت دندان های بیماران کمک می کند و مانع از بروز مشکلات جدی در آینده می شود. برای همین است که بیشتر متخصصان توصیه می کنند کودکان خود را از سن 7 یا 8 سالگی نزد یک ارتودنتیست ببرید تا کارهای پیشگیری بیماری فکی و دندانی را انجام دهد.

در حالت کلی، ارتودنسی به دلایل زیر باعث افزایش طول عمر دندان ها می شود:

  • بسیاری از بیماری های فکی و دندانی در ارتودنسی رفع شده که مانع از بروز مشکلاتی برای فرد آینده می شود.
  • هم ردیف کردن دندان ها باعث از بین بردن فضاهای خالی می شود. این فضاهای خالی عامل مهم گیرکردن غذا و در نتیجه پوسیدگی هستند.
  • شکل منظمی به دندان ها داده و در نتیجه زیبایی صورت را به همراه دارد.
  • مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده (البته بعد از سپری کردن طول درمان) خیلی راحت و سریع خواهد بود.
  • بسیاری از بیماری های لثه برطرف خواهد شد.
  • ساییدگی دندان ها به خاطر قرار گرفتن آن ها در حالت نامناسب رفع خواهد شد.
  • بعضی از اختلالات گفتاری که باعث فشار بر روی دندان ها می شود، با ارتودنسی از بین خواهد رفت.
  • خوردن غذا را برای بیمار راحت تر کرده و در نتیجه شخص دیگر مجبور نیست برای جویدن از یک طرف استفاده کند.
  • از اینکه همیشه لبخند داشته خجالت نخواهد کشید.

چه زمانی به ارتودنتیست مراجعه کنیم؟

بهترین زمان مراجعه به ارتودنتیست برای درمان برای دختران حدود 9 سالگی و پسران 11 سالگی قبل از بلوغ کامل است. البته بهتر است که فرزندان خود را در سنین 7 تا 8 سالگی به ارتودنتیست ببرید تا از بروز ناهنجاری ها و بیماری های فکی و دهانی پیشگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.