سن ارتودنسی چه زمانی است؟هر عمل پزشکی در بدن باید در یک دوره سنی خاصی انجام شود، در غیر این صورت پزشک نه تنها در انجام موفقیت با مشکلاتی روبرو خواهد شد، بلکه دوران نقاهت طولانی مدتی هم خواهد داشت. عمل ارتودنسی هم که به صورت زیباسازی، هم ردیف کردن دندان و رفع مشکلات فکی انجام می شود، یک دوره خاصی دارد و خیلی زود یا دیر انجام شدن آن نمی تواند نتیجه مورد نظر را بدست بیاورد و باعث طولانی تر شدن دوره درمان می شود.

سن ارتودنسی
سن ارتودنسی

دوره درمان ارتودنسی یا سن ارتودنسی بین شش تا دو سال است و این بستگی به پیچیدگی صورت و دندان و سن بیمار دارد. هرچه دندان های بیمار پیچیدگی و مشکلات کمتری داشته باشد و همچنین در سن ارتودنسی مناسبی اقدام کند، سرعت درمان آن بیشتر خواهد بود.

بهترین سن برای شروع ارتودنسی

بسیاری از والدین فکر می کنند که اگر ارتودنسی دندان کودکان خود را در سنین پایین مانند 7 یا 8 سالگی شروع کنند، بهتر و سریع تر نتیجه می دهند؛ ولی باید گفت که شروع این عمل در این سنین نتیجه عکس خواهد داشت که دو دلیل زیر را می توان برای آن بیان کرد:

  • ارتودنسی زمانی نتیجه بخش است که مراقبت های بعد از آن با دقت انجام شود و کودکان نه تنها این مراقبت ها را انجام نمی دهند، بلکه ممکن است به ساختار براکت و سیم ها آسیب برسانند.
  • دندان آن ها در حال رشد و احتمال افتادن و شکستگی هر کدام وجود دارد. کشیدن، و اصلاح دندان ها باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود تا خود او بعد بتواند ساختار دستگاه را درست نماید. این مساله باعث افزایش طول درمان می شود. اگر کودک شما در سن 7 سالگی ارتودنسی کند، طول درمان آن گاهی اوقات تا 12 سالگی او ادامه خواهد داشت.

بهترین سن ارتودنسی در دختران 9 و در پسران 11 سالگی است و در حالت کلی، بهتر است که قبل از سن بلوغ و توقف سن رشد انجام شود تا دندان و ساختار شکل خود سریع تر بگیرد.

البته تعیین سن دقیق، تنها با مشاوره پیش بهترین متخصص ارتودنسی انجام می شود. پزشک بر اساس ساختار دندان و پیچیدگی و مشکلات فک سن دقیق درمان ارتودنسی را مشخص می کند. در بسیاری از مواقع، بیشتر از متخصصان قبل از شروع باید جراحی هایی نیز روی صورت انجام دهند یا اقدام به ترمیم بعضی از دندان ها کنند که این مساله هم باعث افزایش زمان درمان و هم اینکه هزینه ارتودنسی را افزایش خواهد داد.

البته پزشکان توصیه می کنند که کودکان خود را در سن 7 تا 8 سالگی نزد یک متخصص ارتودنسی ببرید، زیرا در این انجام روش های پیشگیرانه درمانی خیلی راحت و سریع تر خواهد بود و دوم اینکه کودک را بهتر می توان با انجام ارتودنسی آشنا کرد و او را عادت کرد تا اینکه شما بخواهید فرزند نوجوان خود را به یکباره مورد عمل قرار دهید.

همانطور که نباید ارتودنسی در سنین خیلی پایین انجام شود، در سنین بالا هم دردساز خواهد بود. افرادی که در سن بالاتر اقدام به ارتودنسی می کنند، به اصلاح جا افتادن دندان با ساختار جدید زمان خواهد بردو از این رو طول درمان بیمار نسبت به قبل افزایش خواهد داشت. به هر حال توصیه می شود که اگر به دنبال این هستید تا در بزرگسالی کمتر دچار اذیت شوید، حتما از سن 6 و7 سالگی که دندان های شیری هم رشد می کنند، کارهای پیشگیری کننده درمان و مراقبت های بهداشتی را انجام دهید. انجام این کارها باعث در هنگام شروع درمان دیگر مشکلات اکثر مانند ترمیم دندان های فرسوده و بعضی از جراحی ها را نداشته باشید و این کار باعث افزایش سرعت طول درمان و عمل می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.