هزینه درمان ارتودنسی چگونه محاسبه می شود؟ وقتی که اسم ارتودنسی و دندانپزشکی می آید، ذهن همه ناخودآگاه به سمت هزینه بالای ارتودنسی می رود. در نگاه اول شاید ارتودنسی دارای هزینه خیلی بالایی باشد؛ اما وقتی کمی دقیق تر نگاه می کنیم، در برابر فواید و اثراتی که ارتودنسی برای سلامتی دندان ها دارد، هزینه های آن هیچ است.

اکثر بیمارانی که وارد مطب پزشک می شوند، اول از همه در خصوص هزینه اتودنسی سوال می کنند و وقتی هم متوجه هزینه بالای آن شده، به پزشک با لحن خنده اعتراض می کنند؛ اما وقتی متخصص ارتودنسی به آن ها در خصوص نحوه کار، فواید و غیره به صورت کامل توضیح می دهد، بیشتر از قبل راغب به انجام آن و پرداخت هزینه می شوند.

ما قصد داریم در این مقاله در خصوص هزینه درمان ارتودنسی و عوامل تاثیرگذار بر روی آن صحبت کنیم تا جواب پاسخ بسیاری از سوالات خود را قبل از ورود به مطب دریافت کنید.

تعیین دقیق هزینه درمان ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی و خدمات آن هیچ گونه چارت از پیش تعیین شده ای برای شروع ندارد؛ یعنی تا زمانی که پزشک، دندان بیمار خود را مورد معاینه قرار ندهد و نوع خدمات و فعالیت هایی انجام گرفته را مشخص نکند، قادر به تعیین دقیق هزینه درمان ارتودنسی نخواهد بود.

هزینه درمان ارتودنسی بسته به پیچیدگی دندان و حالت صورت و فک بیمار تعیین می شود. بعضی از بیمارانی که دارای استخوان بندی و فک نامناسبی هستند، پزشک باید جراحی هایی نیز روی دندان های آن ها انجام دهد که این جراحی ها خود باعث افزایش هزینه می شود. هرچه پیچیدگی و مشکلات دندان بیشتر باشد، زمان فعالیت نیز بر روی دندان افزایش پیدا می کند و این مساله باعث افزایش هزینه نیز می شود.

تاثیر سن بر روی هزینه درمان ارتودنسی چیست؟

بهترین زمان شروع برای درمان ارتودنسی، هفت سالگی است. درواقع شما هرچه  در سنین پایین تر به پزشک مراجعه کنید، سرعت تطبیق و درمان بیشتر است و از این رو پزشک در زمان خیلی کمتری  می تواند دندان و فک را به شکل استاندارد دربیاورد. به عبارتی دیگر کودکان نیازی به جراحی ندارند و از این رو فقط هزینه درمان ارتودنسی را پرداخت می کنند.

تاثیر ابزار بر هزینه درمان ارتودنسی چگونه است؟

از آنجا که  ابزارهای دندانپزشکی وارداتی هستند و قیمت آن ها براساس ارز متناوب است، از این رو بخشی از هزینه درمان ارتودنسی به این ابزارها اختصاص پیدا می کند.

نوع ارتودنسی بر هزینه آن بیشتر اثر را دارد

بسته به اینکه بیمار چه نوع ارتودنسی باید بر روی دندان خود انجام دهد، هزینه آن متفاوت خواهد بود. ارتودنسی ثابت با متحرک هر کدام هزینه متفاوتی دارند. آن هایی که از نوع ثابت استفاده می کنند، به مراتب هزینه خیلی کمتری نیز پرداخت می کنند.  دیگر نوع ارتودنسی ها مانند دیمون، اینویزیلاین، نامرئی، براکت های همرنگ دندان و لینگوال نیز هزینه های خیلی بیشتری دارند که همه این ها بسته به شرایط و پیچیدگی بیمار تعیین می شود.

رابطه طول درمان با هزینه درمان ارتودنسی

حداقل طول درمان ارتودنسی، شش ماه است؛ ولی این زمان برای بعضی از افراد تا دو سال و نیم نیز طول خواهد کشید و مراتب هر چه طول درمان بیشتر باشد، میزان مراجعه شما به پزشک افزایش پیدا خواهد کرد و که در هر بار مراجعه باید هزینه ای پرداخت شود.

سلامت بهداشت و درمان آیا تاثیری برای کاهش هزینه درمان ارتودنسی دارد؟

صدردصد. پزشک متخصص ارتودنسی قبل از شروع به رفع ایرادات دندان بیمار می پردازد که این مساله علاوه بر تحمیل کردن هزینه، زمان درمان را هم افزایش خواهد داد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه  و مرتب به سالم ماندن دندان های شما کمک بسیاری خواهد کرد.

نتیجه گیری

هزینه درمان ارتودنسی را نمی توان به صورت دقیق کرد. ابتدا پزشک باید دندان بیمار از نظر پیچیدگی را به دقت مورد بررسی قرار دهد و هرچه پیچیدگی عملیات بیشتر باشد، باعث افزایش هزینه می شود. همچنین سن، ابزار و سالم بودن دندان ها نیز بر روی هزینه تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.