یکی از مهم ترین سوالاتی که بیشتر افراد با دندان های ارتودنسی شده، در خصوص مسواک زدن است. آیا به هزینه ارتودنسی آشنائیت دارید؟ با اینکه ارتودنسی باعث همتراز کردن دندان ها و از بین بردن فضای خالی می شود که افزایش طول عمر دندان ها به خاطر گیر کردن نکردن غذا در لای آن ها را به همراه دارد؛ اما براکت ها و سیم های بر روی دندان ها، خود عامل نگه داشتن غذا و خوراکی است و در صورتی که تمیز نشوند، عواقب بدتری را نسبت به حالت عادی خواهند داشت.

تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده کمی متفاوت ازحالت است و نیاز به دانستن تکنیک هایی دارد که باید آن ها را رعایت کنید. اولین مرحله انتخاب نوع مسواک است. درانتخاب مسواک باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • مسواک باید نرم و با سرکوچک باشد. این نوع مهم ترین ویژگی مسواک مخصوص ارتودنسی ها است و آسیب کمتری به لثه ها وارد می کند. در داروخانه چنین مسواک هایی نیز به فروش می رسد.
  • از مسواک شبیه به لوله پاک کن استفاده کنید. پرزهای این نوع مسواک ها بسیار ظریف و نرم هستند و به راحتی به پشت دندان و لای سیم دسترسی دارند و هیچ آسیبی به دندان های شما وارد نمی کند.
  • در صورتی که به مسواک های مخصوص دسترسی ندارید، از نوع هایی با سرکوچک استفاده کنید.

مراحل مسواک زدن دندان ارتودنسی شده

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از مسواک کردن دندان های ارتودنسی به دست بیاورید، مراحل زیر را به ترتیب باید رعایت کنید:

  1. اول از همه، اطراف براکت را تمیز کنید. برای همین مسواک را با زاویه 45 درجه بین دندان و براکت قرار دهید و به آرامی و دورانی حرکت دهید.
  2. سپس مسواک را به بالای سطح براکت یا همان طوق ها ببرید و با همان 45 درجه آن قسمت را به آرامی و به صورت دورانی مسواک کنید. با این کار شما لثه ها را تمیز می کنید.
  3. سطح روی دندان ها را به آرامی و به صورت عقب و جلو مسواک کنید. دقت داشته باشید که تمامی مراحل باید به آرامی انجام شود تا آسیبی به براکت ها و سیم های آن وارد نشود.
  4. سپس به سراغ پشت دندان ها بروید و با همان زاویه 45 درجه، آن قسمت را تمیز کنید. از آنجا که مسواک کردن پشت دندان ها سخت است و بر سطح رویی آن ها پر از براکت و سیم است، باید دقت بیشتری داشته باشید. هرچه مسواک کوچک تر و نرم تر باشد، بهتر می توانید پشت دندان را تمیز کنید.
  5. برای تمیز کردن بین دندان ها، از مسواک های بین دندانی شبیه لوله پاک کن استفاده کنید. این نوع مسواک خیلی ریز هستند و از آنجا که نرم هم می باشند، به راحتی به زیر مسواک ها رفته و می توان لای دندان ها را تمیز کرد.
  6. در آخر روی زبان را به آرامی مسواک کنید. زبان از قسمت هایی است که بیشترین باکتری ها را به خود می گیرد و لازم است که هر بار روی سطح آن ها تمیز شود.

این نکات را در هنگام مسواک زدن دندان های ارتودنسی در نظر بگیرید:

  • تمیز نگه داشتن دندان های ارتودنسی اهمیت بیشتری دارد. در روز حتما دو تا سه بار دندان های خود را مسواک کنید تا باکتری و آشغال بین سیم ها و براکت ها باقی نماند.
  • از مسواک های نرم و کوچک استفاده کنید و تمامی حرکات را به آرامی و دورانی انجام دهید. استفاده محکم و سریع، امکان آسیب رساندن به سیم ها و براکت افزایش خواهد داد.
  • به هیچ وجه حرکت رفت و برگشتی برای تمیز کردن بین سطح دندان و براکت را انجام دهید.
  • اگر دندان های ارتودنسی به صورت مرتب مسواک نشوند، براکت ها و سیم سریع کثیف می شوند.
  • هرچند وقت یکبار، مسواک را عوض کنید؛ زیرا مسواک ها در هنگام تماس با براکت ها ریش ریش شده و امکان گیر کردن ریشه بین آن ها افزایش پیدا می کند.
  • در خصوص نوع انتخاب مسواک و چگونگی انجام آن، با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.