درمان ارتودنسی نسبت به چند گذشته رشد چشمگیری داشته است. آشنایی مردم با مزایای بهداشت دهان و دهان، باعث گرایش آن ها به استفاده از خدمات مختلف دندان پزشکی شده است. بسیاری ازبیماران خدمات دندانپزشکی را هزینه بر می دانند؛ ولی زمانی این خدمات بر روی دوش شما هزینه سنگینی خواهد گذاشت که کار از کار گذشته باشد و برای درمان دیر مراجعه کردید. برخلاف ذهنیت مردم، خدمات متخصص ارتودنسی اگر به موقع انجام شود، نه تنها هزینه بر نخواهد بود بلکه  مانع پرداخت هزینه های اضافی بعدی می شود.

ارتودنسی یکی از همین خدمات دندانپزشکی است که به منظور رفع ناهنجاری های دندانی انجام می شود. ارتودنسی را به نوعی سرمایه گذاری می دانند. شاید در نگاه اول ارتودنسی هزینه بالایی داشته باشد؛ ولی با توجه مزیت هایی آن برای سلامتی دندان ها و فک، این هزینه در آینده برای شما برگشت پذیر خواهد بود. البته بسیاری از بیماران به غیر از هزینه، به دلیل ناراحتی و عوارضی در ارتودنسی وجود دارد، بیخیال انجام آن می شوند. به هرحال این عمل با توجه به طول مدت زیادی که برای درمان دارد، ناراحتی های برای بیمار به وجود می آورد که او باید این موارد را تحمل کند. ارتودنسی از جمله عمل هایی است که درمان موفقیت آمیز آن نیاز به همکاری مناسب بیمار با پزشک دارد.

ناراحتی های که یک بیمار ممکن است در طول درمان ارتودنسی خود با آن ها بربخورد، شامل موارد زیر است:

  1. درد داشتن

در طول درمان و نصب براکت  و سیم ها، درد همراه بیمار خواهد بود. از آن جا که هنوز شخص با دستگاه جدید دندان خود سازگاری ندارد و عادت کردن به آن زمان بر خواهد بود. تا زمان عادت کامل وبه علت نصب براکت ها بر روی، بیمار درد شدیدی را احساس می کند و چاره جز تحمل آن ندارد. بیمار می تواند برای کاهش درد، مسکن مصرف کند.

  1. زخم در دهان

بیشتر افرادی که به خصوص از ارتودنسی ثابت استفاده می کنند، دچار زخم در ناحیه مخاطی دهان خود می شوند. این زخم ها بعد از چند بهبود پیدا می کند. البته بیمار می توان از موم های مخصوص برای جلوگیری و پیشروی زخم ها استفاده کند.

  1. پوسیدگی سریع دندان ها

تا زمانی که دستگاه های ارتودنسی بر روی دندان های شما وجود دارد، احتمال پوسیدگی زیاد است. اگر بیمار به درستی از دندان های خود مراقبت نکند و پیرامون براکت ها را تمیز نکند، شاهد پوسیدگی دندان های خود بیش از حالت عادی خواهد بود.

  1. درد در فک

بیمار د روزهای ابتدایی دردهایی در مفصل فک خود احساس می کند. همچنین بیمار شاهد محدود شدن حرکت فک به علت درد خواهد بود. البته اکثر دردهایی که بیمار احساس می کند، در روزهای ابتدایی است و بیمار با تحمل و مصرف قرص های مسکن، می تواند درد ها را کنترل کند.

  1. از بین رفتن ریشه ها

در ارتودنسی احتمال آسیب به ریشه های دندان های زیاد است که این مساله باعث صدمه به دندان ها می شود. البته جای نگرانی نیست و متخصص ارتودنسی با روش ها و درمان هایی تجویزی جلوی این مساله را می گیرد.

  1. کاهش غذا

درمان ارتودنسی با رژیم غذایی خاصی همراه است. بیمار در طول درمان خود منظور جلوگیری از آسیب به براکت ها نباید غذاهای سفت، پرقند و غیره بخورد. همچنین لقمه های خود را باید کوچک انتخاب کند. این نوع رژیم تا حدی باعث لاغری بیمار می شود که می تواند با جایگزین کردن مواد دیگری، به تقویت بدن خود کمک کند.

  1. تورم لثه

تورم لثه و بیماری های دهانی که در اثر ارتودنسی به وجود می آید، به خاطر عدم رعایت مسایل بهداشتی توسط بیمار است. مسواک زدن روزانه و تمیز کردن لثه ها به پیشگیری از این کار کمک بسیاری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.