امروزه استفاده از درمان ارتودنسی در بین مردم ما بسیار رایج شده و افراد به دهان و دندان خود اهمیت بیشتری نسبت به گذشته می دهند. مشکلات براکت ارتودنسی اگر چه به ندرت به وجود می آید، اما نیاز به اقدامات فوری دارد. به همین علت بهتر است راجع به مسائل مربوط به براکت ارتودنسی بیشتر بدانیم. برخی از مشکلات براکت را می توان در خانه به طور موقت برطرف کرد، اما بهتر است همواره در صورتیکه مشکلی با براکت درون دهان خود دارید، هرچه سریعتر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. در ادامه شش مورد از مشکلات رایج در حین درمان ارتودنسی را بررسی کنیم.

مشکلات رایج در ارتودنسی

اذیت شدن از وجود براکت در دهان

چنانچه به تازگی براکت در دهان شما نصب شده است، به خصوص در هفته اول کمی احساس درد و کشیدگی در ناحیه دندان ها طبیعی است. این حالت ممکن است هنگام صرف غذا و یا باز کردن بیش از اندازه فک بیشتر شود. قرقره کردن آب نمک در این شرایط می تواند کمک کننده باشد. برای تهیه آب نمک در یک لیوان آب گرم، یک قاشق چای خوری نمک ریخته و دهانتان را با این محلول شستشو دهید.

در روزهای ابتدایی نصب براکت ارتودنسی بهتر است غذاهای نرم میل کنید. جویدن غذاهای همیشگیتان ممکن است در ابتدا کمی شما را اذیت کند و برایتان مشکل باشد. در صورتیکه ناحیه ای از دهان شما زخم شد از محلول Orabase برای بهبود خود استفاده کنید. این محلول به راحتی در داروخانه ها قابل دسترسی است.

در هفته های اول به خصوص دو هفته اولی که از براکت ارتودنسی استفاده می کنید، ممکن است در اثر تماس گونه، زبان و لبها با براکت در این نواحی خراشش یا زخمی ایجاد شود. برای پیشگیری از این آسیب می توانید از موم مخصوص دندانپزشکی استفاده کنید. طرز استفاده از موم بدین شکل است که باید به اندازه یک نخود از موم را جدا کرده بین انگشتان خود بچرخانید تا به شکل گلوله درآید. باید موم را روی نقاطی از براکت که احتمال تماس با بافت نرم دهان را دارند بمالید. دقت کنید برای اینکار ابتدا ناحیه مورد نظر را حتماً خشک کنید. موم دندان پزشکی کاملاً بی ضرر است، بنابراین به هیچ وجه نگران قورت دادن آن نباشید.

جا به جا شدن سپراتور

جداساز یا همین سپراتور نام یک تجهیز از براکت دندان است که بین دو دندان بیش از حد نزدیک به یکدیگر قرار داده می شود. اگر جداساز از میان دندان های شما خارج شد با دندانپزشکتان تماس بگیرد و با مشورت او نوبت خود را به تعجیل بیندازید.

شل شدن نگین براکت

شل شدن نگین براکت

اگر به هر دلیلی نگین براکت ارتودنسی شما شل شود، ابتدا به ارتودنتیست خود زنگ بزنید و نیاز یا عدم نیاز فوری به مراجعه به وی را از او سوال کنید. در صورتیکه نگین هنوز سیم را نگه داشته و در تعطیلات آخر هفته هستید، بهتر است با موم سطح براکت را بپوشانید و در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید. در این وضعیت از جویدن غذاهای سفت و ترد به شدت خودداری کنید.

گم شدن ریتینر

نگهدارنده ارتودنسی یا همان ریتینر تجهیز بسیار مهمی است. اگر آن را گم کرده اید فوراً با ارتودنتیست خود تماس گرفته و از او نوبت ضروری بگیرید. برای تهیه مجدد نگهدارنده نیاز به دوجلسه درمانی است. ابتدا باید دندانهایتان قالب گیری شده و در جلسه بعدی که معمولاً یک هفته بعد رخ می دهد نگهدارنده در دهان نصب می شود.

جا به جا شدن لیگاچور

حلقه کشی یا الاستیک قسمتی از براکت ارتودنسی است که وظیفه اتصال سیم ارتودنسی به نگین براکت را بر عهده دارد. در اصطلاح پزشکی به این قسمت لیگاچور گفته می شود. اگر به هر دلیلی یک الاستیک از نگین براکت دهانتان جدا شد، ابتدا وضعیت سایر نگین های دندان خود را بررسی کنید و وضعیت را به پزشک خود گزارش کنید. با این حال این وضعیت اغلب نیاز به اقدام فوری ندارد.

اذیت شدن توسط سیم ارتودنسی

اگر انتهای سیم از جای خود خارج شده و بافت نرم دهانتان را اذیت کرد، می توانید به کمک ته مداد آن را به جای اولیه برگردانید. در صورتیکه موفق به اینکار نشدید و تا نوبت بعدی دکتر فاصله زمانی زیادی وجود دارد، در انتهای سیم کمی موم دندانپزشکی بگذارید تا دهانتان را اذیت و زخم نکند یا در صورت امکان از کسی بخواهید انتهای سیم را قیچی کند و بلافاصله آن را از دهان خود خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.