تغییرات صورت گرفته در علم ارتودنسی باعث شده تا بیماران با رغبت بیشتری اقدام به درمان کنند. کم شدن دردها و مشکلات وابسته ای که به دلیل ابزارهای قدیمی وجود داشت، باعث شده تا انجام ارتودنسی دندان ها راحت تر از گذشته صورت بگیرد و بیماران نیز همچون گذشته برای این درمان از خود مقاومت نشان نمی دهند.

علم پزشکی هر روز در حال بروزرسانی و پیشرفت است تا به بیماران در افزایش راندمان محصولات و کوتاه شدن طول درمان کمک کند. دندان پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زمینه ارتودنسی دندان تلاش پزشکان همواره در این جهت بوده که بازدهی ارتودنسی را بالا برده و در عین حال طول مدت درمان را کاهش دهند. امروزه شاهد رشد نوآوری و خلاقیت در روش های ارتودنسی دندان هستیم. در روش های جدید تعداد جراحی های دندان به حداقل می رسد و بسیاری از چالش های ارتودنسی از طریق اصلاح تراکم استخوان برطرف می گردد.

در ارتودنسی مدرن آنچه که به کمک علم دندان پزشکی می آید، وجود ابزارآلات پیشرفته و جدید است. هر روز بر دامنه ابزارهای ارتودنسی افزوده می شود و راه حل های بهتر برای حل چالش های ارتودنسی ارائه می گردد. ابزار آلات جدید با ارتقاء سطح کنترل و انعطاف بیشتر به ارتودنتیست ها کمک می کند سرعت و مهارت خود را افزایش دهند. در این شرایط بیماران نیز دیگر مجبور به تحمل دردها و فشارهای بیش از حد نیستند و به راحتی می توانند از براکت دندان استفاده کنند.

ارتودنسی مدرن

آخرین دستاوردها در براکت ارتودنسی

براکت های جدید سبک تر از نسخه های قبلی خود هستند و با وجود آنها می توان دندان ها را در جهات مختلف حرکت داد. در این نوع براکت ها اصطکاک بین سیم و شیار کاهش یافته و مدت زمان درمان نیز به طور قابل ملاحظه ای کمتر شده است. براکت های مدرن به لحاظ زیبایی ظاهری نیز کاملاً تغییر کرده اند. این براکت ها از جنس کریستالی بوده و شفافیت بسیار بیشتری در مقایسه با براکت های قدیمی دارند. بنابراین تمایل افراد برای درمان ارتودنسی نیز افزایش پیداکرده است.

ارتودنسی مدرن و کشیدن دندان

ارتودنسی مدرن و کشیدن دندان

یکی از نوآوری های مهم در علم ارتودنسی امتناع از کشیدن دندان است. در گذشته دندان پزشکان برای نظم دادن بهتر دندان ها و ایجاد فضا برای دندان هایی که از قوس دندانی خارج شده اند، به ناچار برخی دندان های سالم را می کشیدند. اما امروزه روش های جدیدی برای ایجاد فضای لازم بین دندان ها به کار گرفته می شود. بنابراین در ارتودنسی جدید پزشکان مجبور به کشیدن دندان های سالم شما نیستند.

ارتودنسی مدرن و سیم ها

سیم های ارتودنسی در گذشته از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می شد، اما امروزه از تیتانیوم برای ساخت آن استفاده می کنند که هم ظاهر بهتری دارد و هم منجر به زخم های درون دهان نمی شود. سیم های نسل جدید ارتودنسی از جنس نیکل تیتانیوم بوده و انعطاف بسیار بالایی دارند. با استفاده از این سیم ها به راحتی می توان حرکات فک و دهان را انجام داد کهقابلیت ارتجاع بالایی نیز دارند.

ارتودنسی مدرن و محدودیت سنی

در گذشته درمان ارتودنسی برای افراد سالخورده که دندان های نامرتبی داشتند، استفاده نمی شد. اما  امروزه تنها شرط لازم برای بهره گیری از درمان ارتودنسی داشتن بافت نگهدارنده و لثه های سالم است. بنابراین محدودیت سنی در این درمان برداشته شده و افراد با هر سنی می توانند دندان های مرتب و منظمی را در دهانشان داشته باشند.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی به تازگی در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش طلق های نامرئی براکت در دهان بیماران گذاشته می شود که در ساخت آن از هیچ گونه وسیله فلزی استفاده نشده و بنابراین از هیچ گونه زخم و فشار بیش از حد نیز خبری نخواهد بود. ارتودنسی نامرئی بسیاری از مشکلات و رنج های درمان را به حداقل رسانده و رغبت بیماران به درمان را بسیار بیشتر کرده است. به طور مثال در ارتودنسی قدیمی براکت همواره و برای مدت طولانی در دهان شما گذاشته می شد، اما در ارتودنسی نامرئی بیمار می تواند هنگام غذا خوردن، مسواک و نخ دندان کشیدن براکت را از دهان خود خارج کرده و پس از آن دوباره از آن استفاده کند. طلق های بیرنگ ارتودنسی جدید دو هفته یکبار تعویض می شوند و بنابراین نباید نگران میکروبی شدن آن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.