همه افرادی که قصد دارند تا نسبت به درمان ارتودنسی اقدام کنند بهتر است با واژه ها و اصطلاحات آن آشنایی داشته باشند. الاستیک ارتودنسی که به آن حلقه کشی نیز گفته می شود، کشی است که برای بستن یا اطمینان از بسته شدن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. این وسیله به منظور عملیات کراس بایت نیز در دندان پزشکی به کار گرفته می شود.

الاستیک در واقع به نگین براکت متصل می شود و به راحتی توسط خود بیمار می توان آن را از دهان خارج کرده و یا دوباره در جای مناسب جای گذاری کرد. بدین صورت که الاستیک به قلاب کوچکی که درون نگین دندان تعبیه شده گیر کرده و سمت دیگر آن نیز با قلاب نگین دندان دیگر درگیر می شود. با کشیده شدن فضای دو دندان می توان فاصله مطلوب را ایجاد کرد. الاستیک ها را نمی توان برای مدت طولانی استفاده کرد و باید حتماً طبق نظر ارتودنتیست تعویض گردد.

کاربرد الاستیک ارتودنسی

الاستیک های ارتودنسی کاربردهای متفاوتی دارند که باعث می شود شیوه استفاده آنها بسته به نوع کاربرد متفاوت باشد. برای نمونه الاستیک کلاس دو با روش اصلاح مال اکلوژن نصب و استفاده می شود. انواع حلقه های الاستیکی را می توان در اندازه ها و رنگ های مختلف و با دستور ارتودنتیست تهیه و استفاده کرد. به طور مثال اگر از الاستیک کوتاه برای روش کلاس دو استفاده شود، نمی توان به خوبی فک را باز کرد بنابراین توجه به اندازه دقیق الاستیک ها اهمیت فراوانی دارد.  از جمله انواع مختلف الاستیک ها می توان بهالاستیک ارتودنسی بین دو فک، الاستیک کلاس دو برای اصلاح اوربایت، الاستیک کلاس سه برای اصلاح آندربایت، الاستیک عمودی برای حفظ موقعیت دندان‌ها نسبت به یکدیگر و الاستیک ضربدری جلو برای اصلاح خط میانی لبخند اشاره کرد.

الاستیک ارتودنسی
زمان استفاده از الاستیک

مدت زمان استفاده از الاستیک اغلب به طور شبانه روزی و یا شبانه است. اگر بخواهیم الاستیک اثر بخشی خود را به خوبی ایفا کند، باید زمان استفاده از آن را کاملاً رعایت کنیم. اگر به مدت زمان لازم برای نصب روزانه الاستیک در دهان توجه کافی نشود، نتیجه درمان مطلوبیت لازم را ندارد و با طول درمان بیشتر مواجه خواهد شد. به طور معمول الاستیک های شبانه روزی برای مواقعی که نیاز به اصلاح بایت وجود دارد و الاستیک های شبانه برای مواقعی که موقعیت دندان باید مستحکم شود و نیاز به حرکت نیست، به کار برده می شود.

اشتباهات بیماران نسبت به الاستیک

برخی از بیماران ممکن است بخواهند استفاده نادرست از الاستیک را با دو الاستیک جبران کنند. اما این افراد باید توجه داشته باشند که این کار هیچ سودی ندارد و کمکی به حرکت دندان‌ها نمی‌کند. چراکه در درمان ارتودنسی طول مدت اعمال نیرو از اهمیت بیشتری در مقایسه با شدت اعمال نیرو برخوردار است. دو برابر کردن الاستیک تنها درد بیشتری به بیمار تحمیل می‌کند. برای حرکت مؤثر در آنها باید دقیقاً طبق دستور ارتودنتیست عمل کنید.

اشتباهی که ممکن است برخی از بیماران در مورد نحوه استفاده از الاستیک انجام دهند این است که می خواهند کاهش زمان استفاده را با نصب دو الاستیک به جای یک الاستیک جبران کنند. این عملکرد خودسرانه عواقب نامطولبی را به دنبال خواهد داشت چرا که در اثر نصب دو یا چند الاستیک نیروی وارد به فضای دندان ها دو یا چند برابر می شود و این مساله می تواند به کمتر شدن فاصله از فاصله مورد نظر دندان پزشک منجر شود. بنابراین هرگونه عملکرد خودسرانه در مورد نحوه استفاده از الاستیک ممنوع می باشد.

الاستیک‌های دیگر در ارتودنسی

به جز الاستیکی که به عنوان بهبود دهنده بایت و برای اصلاح فاصله میان دندان ها استفاده می شود، نوع دیگری از الاستیک ها وجود دارد که به منظور نگهداشتن سیم ارتودنسی به نگین براکت استفاده می شود. اینگونه الاستیک ها که اندازه های کوچکتری نسبت به الاستیک های معمولی دارند، لیگاچور گفته می شوند. لیگاچورها در انواع و رنگ های مختلف قابل تهیه هستند. باید توجه نمود چون جنس لیگاچورها پلاستیکی است، می بایست با نظر ارتودنتیست پس از مدتی آنها را تعویض کرد چرا که در طول زمان کشیده و شل می شوند و کارایی لازم را ندارند. بر خلاف الاستیک های معمولی که بیمار می توانست به تنهایی آن را نصب کند، لیگاچورها توسط ابزار خاصی به وسیله ارتودنتیست دور نگین براکت قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.