انجام ارتودنسی به منظور زیبایی صورت و افزایش اعتماد به نفس افراد یکی از مهم ترین درمان های حوزه دندانپزشکی است. از آنجایی که این اقدام نیز همچون تمامی درمان های پزشکی از منفعت ها و مضرراتی برخوردار است، پیشنهاد می شود قبل از انجام ارتودنسی نسبت به عوارض جانبی این عمل آگاهی داشته تا در حین درمان از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

افراد مختلف پس از اینکه از نیاز دندان های خود به انجام ارتودنسی آگاه می شوند واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند. برخی بسیار نگران شده و از عوارض این درمان ترس بیش از اندازه ای دارند. این در حالی است که این درمان می تواند با اقدام توسط شخص متخصص به سادگی و بدون مضرات متعدد قابل پیگیری باشد.

تمامی عوارض ناشی ار ارتودنسی با کمک پزشک متخصص و احتیاط فرد بیمار می تواند به طور کامل پوشش داده شود. در این مقاله چند مورد از عوارضی که می تواند در حین انجام ارتودنسی برای شخص بیمار اتفاق بیفتد را بررسی می کنیم.

کلسیم گیری در ارتودنسی

کلسیم گیری  یکی از مواردی است که می تواند در حین انجام ارتودنسی برای بیمار رخ بدهد. در واقع با توجه به اضافه شدن براکت بر روی دندان ها احتمال محبوس شدن  مواد غذایی در بین دندان ها افزایش می یابد. این موضوع می تواند به راحتی باعث پوسیدگی دندان های شخص شود. به همین خاطر توجه به بهداشت دهان یکی از ضروری ترین اقدامات شخص بیمار است که بایستی در طول مدت زمان درمان ارتودنسی با دقت انجام دهد. استفاده از دهان شویه فلوراید نیز می تواند در حفظ بهداشت دهان بسیار راهگشا باشد. مصرف خمیر دندان دارای فلوراید در مقابله با باکتری های موجود در دندان می تواند از تشکیل لکه های سفید در دندان بیمار جلوگیری کند.

تحلیل و التهاب لثه در ارتودنسی

تحلیل و التهاب لثه در ارتودنسی

تحلیل لثه نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند در حین انجام ارتودنسی درمان را مختل کند. وجود لثه قوی با چسبندگی بالا می تواند درمان ارتودنسی را بسیار راحتتر و با سرعت بالاتری پیش ببرد. اما لثه تحلیل رفته در حین درمان ارتودنسی می تواند موجب بروز اختلالات بافت پریودنتال گردد. حفظ بهداشت دهان نیز می تواند از بروز التهاب لثه در زمان انجام ارتودنسی جلوگیری کند. وجود هرگونه پلاک در داخل دهان از عملکرد مناسب نیروهای ارتودنسی جلوگیری می کند. همین طور که قبلاً هم اشاره شد،کم توجهی نسبت به بهداشت دهان می تواند مشکلات عدیده ای را برای شخص بیمارو در حین دمان ارتودنسی به همراه داشته باشد.

تحلیل ریشه دندان در ارتودنسی

تحلیل ریشه زیاد (یک چهارم از طول ریشه) تنها در سه نفر از هر صد نفر شخص ارتودنسی کرده دیده می شود. با این حال بیماران بایستی نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند. با توجه به تحرک دندان ها در انجام ارتودنسی، تحلیل ریشه دندان یکی از عوارض جانبی غیرعمد در این درمان است. به طور معمول پس از اتمام ارتودنسی و پایان یافتن نیروهای مکانیکی مرتبط با دندان ها، روند تحلیل ریشه دندان ها نیز سیر نزولی یافته و آرام آرام این عارضه از بین خواهد رفت.

آسیب به پالپ دندان با توجه به کاهش خون رسانی متأثر از نیروهای ارتودنسی یکی از عوارض موجود در انجام ارتودنسی است. هرچند این موضوع نیز در صورت انجام دقیق ارتودنسی توسط متخصص مورد نظر از احتمال پایینی برخوردار است، اما بیماران بایستی بدانند که در 7روزی که نیروهای ارتودنسی در بالاترین حد از میزان خود قرار دارند ممکن است کاهش جریان خون به پالپ دندان اشخاص را کمی اذیت کند.

خلاصه اینکه…

انجام ارتودنسی می تواند بدون هیچگونه عوارض و آسیب جدی رخ دهد. اما همینطور که تمامی درمان های حوزه پزشکی می توانند موجب ضررهایی برای شخص بیمار شوند، ارتودنسی نیز می تواند مضرات و خطراتی را برای شخص به همراه داشته باشد. آسیب به ریشه دندان ها، آسیب به لثه دندان ها و همینطور تخریب مینای دندان از مواردی است که ممکن است برای افراد مختلف در شکل های متفاوتی رخ دهد. هرچند بروز اینگونه مسائل در درصد کمی از بیماران رخ می دهد اما آگاهی بیماران نسبت به این موضوعات قبل از انجام ارتودنسی می تواند به حفظ آرامش اشخاص کمک کند. استفاده از متخصص ارتودنتیست و همراهی بیمار می تواند در جلوگیری از بروز هریک از عوارض ارتودنسی و یا عود کردن آن بسیار کارگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.