تصمیم به حذف یک یا گاهی چند دندان در ارتودسی اغلب بیماران را دچار نگرانی و اضطراب می کند. چرا که کشیدن دندان یک مسیر بی بازگشت است. بیشتر بیماران فکر می کنند از دست دادن یک دندان می تواند در قدرت جویدن آنها تأثیرگذار باشد و نظم دندان هایشان را برهم بزند. این مسأله اگر چه در موارد زیادی صادق است اما هنگامی که فک دهان یک فرد کوچک باشد و یا شخص با ازدحام دندان در یک ناحیه مواجه باشد، حذف یک دندان به منظور ترتیت بهتر سایر دندان ها تصمیم کاملاً درستی است.

به پزشک خود اعتماد کنید

هنگامی که یک ارتودنتیست تصمیم به کشیدن یکی از دندان های شما می گیرد، بهتر است به انتخاب او احترام بگذارید چرا که وی پس از بررسی های مکرر دهان و فک و دقت در عکس رادیولوژی این تصمیم را می گیرد و هیچگونه خصومت شخصی با دندان های شما ندارد.متخصصان ارتودنسی سالها در مورد شرایط کشیدن دندان مطالعه کرده اند و به راحتی تصمیم به خارج کردن دندان از دهان شما نمی گیرند. کشیدن دندان در ارتودنسی به عواملی نظیر فضای خالی موجود بین دندان ها، نسبت تعداد دندان ها به اندازه استخوان، شرایط خط میانی و وضعیت فک ها دارد.

بررسی های گذشته نشان می دهد که نکشیدن دندان با وجود ضرورت می تواند در بیمارانی منجر به بازگشت ناهنجاری شده و مشکلات دیگری نیز ایجاد کند. بنابراین این افراد باید دوباره تحت نظر ارتودنتیست به معالجه می پرداختند و این بار با کشیدن دندان ارتودنسی افراد با موفقیت انجام می گرفت. اگر متخصص ارتودنسی نتواند شما را راضی به کشیدن دندانتان کند، دندان های شما را بیش از اندازه به جلو هدایت خواهد کرد. قرار گرفتن دندان ها در فضایی تنگ علاوه بر اینکه چهره دهان شما را نازیبا می کند، احتمال برگشت به شرایط اولیه و نیاز به معالجه مجدد را نیز افزایش می دهد.

کشیدن دندان های عقل برای درمان ارتودنسی

کشیدن دندان های عقل برای درمان ارتودنسی

تجربه نشان می دهد احتمال اینکه دندان های عقل کج دربیایند یا نهفته باقی بمانند بسیار زیاد است. فشاری که این دندان ها در اثر وضعیت نامطلوب خود به سایر دندان ها می آورند باعث می شود سایر دندان ها نیز از نظم اولیه خود خارج شوند. متخصصین ارتودنسی پس از بررسی وضعیت دندان های عقل ممکن است تشخیص دهند که این دندان ها ممکن است نظم به وجود آمده در اثر ارتودنسی را برهم بزنند. بنابراین پیش و یا پس از تکمیل درمان این دندان ها را از دهان بیمار خارج می کنند. واضح است که این مسأله عمومیت ندارد و در مورد وضعیت همه بیماران صدق نمی کند.

کشیدن دندان اضافه در ارتودنسی

در دهان برخی از افراد بیش از 32 دندان دیده می شود. در این حالت می گوییم شخص دندان اضافه دارد. دندان اضافه در برخی موارد منجر به بهم ریختگی دندان ها به علت تنگی فضا شده و خط میانی دندان را با مشکلاتی مواجه می کند. بنابراین در این موارد متخصص ارتودنسی تصمیم به خارج کردن دندان اضافه از دهان بیمار می گیرد. گاهی پیش می آید که دندان اضافه به صورت نهفته باقی می ماند. در این شرایط ارتودنتیست ابتدا اقدام به آشکار سازی این دندان نموده و سپس آن را از دهان شخص بیمار خارج می کند تا بتواند ادامه درمان ارتودنسی را از سر بگیرد. آشکارسازی دندان نهفته با استفاده از الاستیک یا فنر انجام می شود.

لقی دندان ها در ارتودنسی

یک پدیده رایج در بیماران هنگام ارتودنسی لقی دندان ها است. دندان ها به وسیله الیافی به استخوان فک متصل می شوند. در هنگام ارتودنسی و به منظور ایجاد فضاهای مناسب و یک اندازه بین دندان ها این الیاف به طور موقت از استخوان جدا می شوند و بنابراین به وجود آمدن لقی دندان در حین معالجه توسط ارتودنتیست طبیعی خواهد بود. از بابت نیاز به کشیدن دندان در چنین مواردی بهتر است با توجه به نظر دکتر خود اقدام کنید.

کشیدن دندان در کودکان به منظور ارتودنسی

در کودکان معمولاً وجود دندان اضافه و یا تنگی فاصله بین دندان ها نمی تواند پزشکان را ناگزیر به کشیدن دندان ها کند. در درمان کودکان ارتودنتیست ها روش های دیگری را برای ایجاد فضای کافی در دهان به کار می گیرند. از جمله این روش ها می توان به عریض کردن سقف دهان اشاره کرد. اما در بزرگسالان به علت وجود فک باریک آنها چاره ای جز کشیدن دندان ها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.