ارتودنسی در سال‌های گذشته با استفاده از ابزارهایی انجام می شد که تمام فضای دندان ها را می گرفت و بسیار دردناک و اذیت کننده به حساب می‌آمد. با هر بار مراجعه به پزشک و انجام اصلاحات بر روی ابزار قرار گرفته شده در دهان، بیمار دردهایی را باید تحمل می کرد تا دوباره به شرایط جدید عادت کند.البته با ایجاد زیبایی در دندان ها و گرفتن نتیجه مطلوب، تحمل دردها و طولانی مدت بودن دورهدرمانفراموشمی شد.

امروزه روش های بسیاری برای درمان‌های ارتودنسی وجود دارد و افراد هم به دنبال انجام درمان کوتاه تر با نتیجه بهتر هستند. در ادامه به شما روش دیمون در ارتودنسی را معرفی می کنیم

بریس دیمون چیست؟

ارتودنسی به روش دیمون

یک نوع تنظیم شونده است که به نسبت به تنظیم کننده های فلزی پیشرفته تر بوده و مکانیزم عمل آنها مقداری متفاوت است. بر روی یک شکاف قرار دارد که سیم مابین آن قرار می گیرد و باعث حرکت دندانها به صورت مطلوب می شود. در بریس های فلزی معمولی این شکاف وجود نداشت.

با این روش چه از نظر ظاهری و چه از نظر راحتی برای بیمار شرایط مطلوب‌تری فراهم می شود و نتایج کوتاه تر و بهتری را در پی خواهد داشت. این نوع از بریس ها فشار کمتری بر روی دندان ها ایجاد می کند که باعث می شود درمان های تکمیلی مثل کشیدن دندان و یا باز کردن فک انجام نشود.

تفاوت بریس های فلزی و بریس های شفاف دیمون

بریس‌های دیمون فضای کمتری را در دهان می گیرند و با تنوع رنگی که دارد بیمار میتواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کرده و همین موضوع باعث شده این روش بیشتر مورد استقبال جوانان قرار بگیرد. همچنین جلب توجه بریس های شفاف دیمون نسبت به بریس های فلزی کمتر است.

با استفاده از بریس های شفاف دیمون تا شمادرنزدیکی افراد صحبت نکنید، این بریس ها قابل دیدن و مشاهده شدن نیست. افرادی که در نزدیکی شما قرار می گیرند به راحتی نمی‌توانند ابزارهای ارتودنسی را در دهان شما تشخیص دهند. هر نوع از بریس های شفاف و فلزی دیمون یک اثر بر روی دندان شما می گذارند اما از لحاظ ظاهر و اینکه شما لبخند کاملی داشته باشید یا نه، با هم متفاوت هستند.

مزایای درمان ارتودنسی دیمون

ارتودنسی  دیمون

در اینجا به بخشی از مزایای ارتودنسی به روش دیمون نسبت به روش سنتی می‌پردازیم

  1. یکی از مزیت های روش دیمون از لحاظ ظاهری است. شما با استفاده از دیمون های شفاف ظاهر زیباتری در فضای دهان و لبخند خود دارید و باعث جلب توجه دیگران نیز نمی‌شود.
  2. مزیت دیگر درمان سریعتر با این روش است. طبق مطالعات و نتایج مقایسه ای بین دو روش ارتودنسی مشخص شده که دوره درمان ارتودنسی دیمون بین ۲ تا ۷ ماه ممکن است با روش سنتی متغیر باشد.
  3. مزیت بسیار مهم و حائز اهمیت تعداد مراجعات شما به مطب دکتر دندان پزشک است. در این رابطه مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که مراجعه به دکتر و انجام جلسات اصلاحی در روش دیمون نصف روش سنتی است که همین موضوع می‌تواند از مزیتهای مهم روش ارتودنسی دیمون باشد
  4. به دلیل روند آرام و فشار کمتری که ارتودنسی دیمون بر روی دندان ها انجام می دهد، میزان آسیب رساندن و فرسایش دندان ها بسیار کم می‌شود.
  5. به دلیل اینکه بریس های دیمون فضای کمتری بر روی دندان می گیرد، در نتیجه تمیز کردن دندان ها راحت تر صورت می پذیرد.در نتیجه دندانها به نسبت روشهای سنتی کمتر دچار تجمع باکتری می‌شوند
  6. این روش برای افرادی که دچار تجمع زیاد دندان ها و بر روی هم قرار گرفتن آنها هستند، بسیار راحت‌تر، مطلوب تر و زیباتر است.

معایب درمان ارتودنسی دیمون

به هر حال هر کدام از روش های ارتودنسی به صورت ۱۰۰% و بدون عیب نیست. هر روشی علاوه بر مزایای خود دارای معایبی هم هست. از جمله معایب ارتودنسی دیمون این است که در این روش هم سیم های محرک دندان ها قابل مشاهده است و برای دوره درمان طولانی ممکن است خسته کننده باشد. همچنین مدت زمانی که طول میکشد فرد با شرایط جدید دندان‌هایش عادت کند ممکن است چند روزی زمان ببرد و ناراحت کننده باشد.علاوه بر این موارد، این روش نسبت به روش سنتی هزینه بیشتری دارد.

مراقبت از بریس های دیمون

از لحاظ مراقبت‌های تغذیه‌ای و بهداشتی، بریس‌های دیمون و بریس های فلزی نسبتاً یکسان هستند. فرد باید از خوردن مواد غذایی سفت و چسبنده و خرد شونده خودداری کند تا باعث گیر کردن آنها در لابلای بریس ها و احیاناً شکستن آنها نشود.

هزینه درمان

نسبت به میزان تغییرات و اصلاحات بر روی دندانها، قیمت تمام شده درمان مشخص میشود. بیشتر بیمه های دندانپزشکی بخشی از هزینه درمان را تقبل میکنند و برای پرداخت هزینه درمان با پزشک مورد نظر و نحوه پرداخت هزینه درمان تعامل میشود.

بریس های جایگزین

امروزه با وجود اینکه روش های ارتودنسی به صورت نامرئی ایجاد شده است، انجام دادن آنها برای همه قابل استفاده نیست. روش های نامرئی برای مشکلات کم  و محدود قابل استفاده است. ارتودنسی دیمون روشی مناسب است برای کسانی که به دنبال جایگزین برای ارتودنسی به روش سنتی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.