به دلیل تصورات غلطی که وجود دارد، والدین بر این باورند که باید تمام دندان‌های شیری فرزندشان رشد کنند و بعد پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کند؛ اما به محض جوانه زدن دندان های شیری کودکان با مراجعه به دکتر ارتودنسی و دندانپزشک می‌توان در صورت وجود داشتن مورد و مسئله، به سرعت آن را حل کرد. درصدی از کودکان نیازمند درمان های ابتدایی ارتودنسی برای رفع مشکلات دندان هایشان هستند.

شما والدین گرامی در صورت هر گونه نشانه در ظاهر دندان های کودک دلبندتان در صورت مراجعه به موقع به دکتر متخصص ارتودنسی می توانید با یک معاینه ساده از وضعیت دندانی کودک خود آگاه شوید. در صورت وجود مشکل و تشخیص پزشک، خیلی سریع مداوا را شروع کنید و یا حتی از بروز یک سری مشکلات دندانی هم پیشگیری نمایید.

بررسی دندان ها و فک کودک شما باعث می شود از بروز بسیاری از مشکلات که با هزینه های بسیار زیادی رو می شوند جلوگیری به عمل آورد. مشکلاتی از قبیل مشکلات فکی که شامل بیرون زدگی یا عقب ماندگی فک می شود، اندازه دندان ها، دندان های اضافی و… .

در صورتی که کودک شما عادت های نادرستی دارد که بر روی دندان ها و فک آن در دراز مدت اثر می گذارد، مثل مکیدن انگشت، تنفس کردن از طریق دهان و… با مراجعه به دکتر ارتودنسی می توانید آسیب های وارد شده را رفع کرده و از برخی آسیب‌های احتمالی پیشگیری نمایید.

ارتودنسی در کودکان

ارتودنسی در کودکان به منظور تصحیح مشکلات فک و دندان است. هدف کلیه درمان های ارتودنسی این است که همه دندانهای فک بالا و پایین به صورت هماهنگ قرار بگیرند. این هدف از ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان مشترک بوده اما برخی از درمان ها بر روی کودکان حالت پیشگیری از مشکلات دندانی و فک را دارد.

ارتودنسی برای کودکان باعث زیبایی ظاهری دندان‌های آنها می‌شود و اعتماد به نفس بالایی برای آنها به ارمغان می‌آورد. استفاده از بریس برای کودکان باعث می‌شود برخی عادات اشتباه مثل مکیدن انگشت را کنار بگذارد و همچنین این بریس ها و همچنین ارتودنسی باعث پیشگیری از ساییدگی دندان ها، بهبود وضعیت تنفس و از بین رفتن موانع گفتار می‌شود. همچنین ارتودنسی می تواند باعث بهتر جویدن غذا و کاهش مشکلات مربوط به گوارش شود. به نظر می رسد بسیاری از مشکلات گوارشی در کودکان نشئت گرفته از ایراداتی است که در دندان ها و فک ان ها قرار دارد و باعث بد جویدن غذا می شود.

نکته قابل توجه در مورد درمان ارتودنسی کودکان این است که توجه به درمان فک و دندان در دوران کودکی بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ چرا که درمان مشکلات فک و به هم ریختگی دندانها در بزرگسالی هم هزینه‌های بسیار زیادی داشته و هم درد زیادی را برای فرد به ارمغان می آورد و هم وقت بسیار زیادی از افراد بزرگسال را هدر می دهد. این در حالی است که اگر در کودکی از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری شود در بزرگسالی نیاز به چنین اقداماتی نخواهد بود.

زمان مناسب برای ارتودنسی کودکان

گفته می شود بهترین زمان برای ارتودنسی کودکان ۱۲ تا ۱۳ سالگی است. البته بهتر است کودکتان را در سنین ۶ تا ۸ سالگی برای معاینه به دکتر ارتودنس نشاندادهتاوی را به صورت کامل ویزیت نماید. گفته می‌شود که در این سنین ارتودنسی درد زیادی نداشته و ساده تر و با هزینه کمتر انجام میشود. البته توجه داشته باشید که کودک شما باید توسط پزشک متخصص ارتودنسی معاینه شود و دیگر دندانپزشک ها نمی توانند تشخیص کاملی در این رابطه ارائه دهند.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در کودکان مشاهده می شود، عقب زدگی یا جلو زدگی فک های بالا و پایین است. این مشکل باید خیلی سریع در دوران بلوغ درمان شود چرا که پس از این دوران ممکن است درمان زمان بیشتری نیاز داشته باشد و هزینه های درمان و همچنین دردی که برای درمان ارتودنسی به سراغ فرد می آید افزایش یابد. نقش والدین در درمان زودهنگام مشکلات فک و دندان بسیار حیاتی و تاثیرگذار است. سهل انگاری در این زمینه می تواند مشکلات بزرگسالی فرد را افزایش دهد. بهتر است والدین در زمان مناسب فرزند خود را به نزد پزشک ببرند تا چنین مشکلات دندانی سریع با ارتودنسی برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.