استفاده از ارتودنسی در سال های اخیر با رشد بسیار زیادی مواجه شده است. ارتودنسی لینگوال یکی از انواع ارتودنسی است. در این روش، ابزار ارتودنسی در پشت دندان قرار میگیرد. براکت ها و سیم های متصل در پشت دندان قرار گرفته و به همین دلیل به این روش ارتودنسی مخفی نیز گفته می شود.

ارتودنسی لینگوال کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما عملکرد خوب و مناسبی دارد. در نتیجه آشنایی با آن می تواند به شما در انتخاب ارتودنسی کمک کند. البته عموما پزشک متخصص ارتودنسی انتخاب می کند که چه نوع ارتودنسی برای دندان و فک مورد استفاده قرار گیرد؛ اما اگر امکان انجام ارتودنسی لینگوال باشد، می توانید آن را پیشنهاد بدهید.

در مورد اهمیت ارتودنسی باید گفت که ارتودنسی هم برای زیبایی مهم و حیاتی است و هم برای سلامتی! در صورتی که برای برخی از فک ها یا دندان ها ارتودنسی انجام نشود، ممکن است به مرور مشکلاتی برای فرد ایجاد شود.برای مثال شایع ترین مشکلی که وجود ممکن است ایجاد شود، مشکلاتی در جویدن غذا است که در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات معده می شود.

هرچند به نظر می رسد بهترین زمان برای ارتودنسی در زمان کودکی است، اما ارتودنسی لینگوال از دسته ارتودنسی هایی است که به ندرت برای کودکان تجویز می شود. ارتودنسی لینگوال بیشتر برای افرادی تجویز می شود که مشکلات زیادی برای نمایان بودن آن دارند و حاضرند معایب این نوع روش ارتودنسی را در عوض مشخص نبودن ارتودنسی بپذیرند. هرچند در سال های اخیر ارتودنسی هایی مثل انواع ارتودنسی نامرئی تولید شده است که می تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. البته هزینه ارتودنسی نامرئی به مراتب بیشتر از ارتودنسی لینگوال یا همان ارتودنسی مخفی است.

ارتودنسی لینگوال

در ادامه سعی می کنیم به نکاتی در مورد این نوع ارتودنسی اشاره کنیم تا اطلاعات جامع تری نسبت به آن بدست بیاورید

معایب ارتودنسی لینگوال

از شایع ترین مشکلات این نوع ارتودنسی، استفاده از ابزار ارتودنسی و قرار دادن آنها پشت دندان ها است که کار بسیار مشکلی است. در هر بار مراجعه دوره‌ای به پزشک زمان بیشتری برای چک کردن براکت ها و سیم ها و انجام تغییرات برروی آنها باید اختصاص داده شود؛ اما سیستم ارتودنسی لینگوال دارای طراحی های خاص است که شرایط را برای انجام عملیات بر روی آنها راحت‌تر می‌کند.

از دیگر مشکلاتاین نوع ارتودنسی این است که ابزارها و تجهیزات با زبان درگیر می شوند و در ابتدا برای بیمار ممکن است سخت باشد. همچنین ممکن است فرد در حرف زدن کمی دچار مشکل شود که با گذشت زمان بیمار با این شرایط عادت می‌کند. البته یکی از بزرگترین مشکلات این نوع ارتودنسی نیز این است که در ابتدای کار بر روی زبان و همچنین لثه زخم هایی ایجاد خواهد شد و ممکن است دردناک باشد.

ارتودنسی لینگوال برای چه افرادی مناسب است؟

اینکه چه نوع ارتودنسی متناسب با وضعیت درمان شما است توسط پزشک متخصص ارتودنسی مشخص میشود اما ارتودنسی لینگوال در اکثر مواقع برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب است. این روش شبیه روش‌های معمولی ارتودنسی با این تفاوت که ابزارها در پشت دندان قرار میگیرد. متخصص ارتودنسی ممکن است به چند دلیل این روش را رد کند و برای شما روش دیگری را پیشنهاد دهد. از جمله نگرانی های متخصص ارتودنسی در رابطه با برخورد دندان با براکت است. در شرایطی که دندان‌های بیمار روی هم قرار دارند با انجام ارتودنسی لینگوال ممکن است درحال غذاخوردن فشار زیادی بر روی براکت ها ایجاد شود.

کیفیت عملکرد ارتودنسی لینگوال

قبلا تصور می‌شد این نوع ارتودنسی از نظر کیفیت و عملکرد ضعیف تر از روش‌های دیگر است؛ اما تکنیک لینگوال در نتیجه کار هیچ فرقی با دیگر روش های ارتودنسی ندارد و همانند ارتودنسی ثابت که بر روی دندان کار می‌شود عمل می‌کند. با متنوع شدن و پیشرفته‌تر شدن ابزارهای ارتودنسی لینگوال مثل سیم های انعطاف پذیر رباتیک نتیجه نهایی این درمان ارتودنسی قابل پیش بینی تر شده است.

هزینه ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال هزینه تمام شده کمتری نسبت به دیگر ارتودنسی ها دارد. هرچند میزان زمان هر بار مراجعه به پزشک معالج زیادتر بوده و برخی از متخصصین ارتودنسی به همین منظور ویزیت بیشتری اخذ می کنند، اما در کل هزینه آن نسبت به دیگر روش های ارتودنسی کمتر یا در یک اندازه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.