امروزه روش های ارتودنسی با تحول های بسیاری روبرو شده است. تحولات و پیشرفت های صورت گرفته باعث آسان تر شدن دوره ارتودنسی و برطرف شدن سختی ها و مشکلات روش های قبلی شده است. یکی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی به صورت نامرئی است.

در این روش از ارتودنسی برای مرتب شدن دندانها و برطرف شدن فاصله بین آنها و ایراداتی که بین دندان ها وجود دارد، از تعدادی ردیف کننده استفاده می شود که این ردیف کننده ها شبیه به یک سری از محافظ دندانی ورزشی هستند. در ارتودنسی نامرئی که توسط ردیف کننده ها انجام می شود، مشکلات و سختیهای روش های دیگری که با استفاده از براکت و سیم درمان صورت نمی‌گیرد. این نوع درمان برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده است.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین، روشی است که در آن از یک سری پلاک های نامرئی و متحرک استفاده میشود. این پلاک ها توسط فناوری تصویر سازی سه بعدی رایانه ای انجام ایجاد میشود. جالب است بدانید که این پلاک ها شفاف هستند و چهره دندان‌ها را متفاوت نمی‌کنند و حجمی مثل براکت ها را روی دندان قرار نمی‌دهند.

این روش به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی حرف بزنید و لبخند بزنید. به دلیل استفاده از همین پلاک شفاف در درمان، به این روش، ارتودنسی نامرئی گفته می شود.

مزایای ارتودنسی نامرئی

از مزایای ویژه ارتودنسی نامرئی متحرک بودن آن است. در این روش به راحتی می‌توان بریس های ارتودنسی را بیرون آورده و به راحتی غذا خورد و به آسانی دندان‌ها را مسواک زد و از نخ دندان استفاده نمود. از دیگر مزیت های متحرک بودن این نوع از ارتودنسی این است که مانع از انجام فعالیت های ورزشی و یا نواختن یک سری از آلات موسیقی نمی‌شود. شما در هر موقعیتی که قرار بگیرید اگر استفاده از ارتودنسی برایتان سخت باشد می توانید آن را از دهان خود خارج کنید.

مزیت دیگر ارتودنسی نامرئی این است که پلاک ویژه و مختص دندان شما ساخته شده است و نتیجه بهتری در درمان خواهد داد. در نتیجه زمان درمان را کوتاه‌تر می‌کند که این بسیار مطلوب است.

نامرئی بودن این روش باعث می شود که دیگران متوجه روند درمانی شما نشوند. همچنین متحرک بودن اینگونه از بریس ها باعث می شود شما خودتان در طول درمان مدیریت داشته باشید و فعالیت گوناگون خود را به راحتی انجام دهید و محدودیتی در غذا خوردن و فعالیت‌های اجتماعی، خانوادگی و ورزشی نداشته باشید.همانطور که گفته شد، طول دوره درمان به خاطر تخصصی بودن پلاک بسیار کوتاه تر از روشهای دیگر است.

انواع ارتودنسی نامرئی

مشکلات دندان هایی مثل کراس بایت، اپن بایت و.. به وسیله ارتودنسی نامرئی قابل درمان است. این نوع ارتودنسی دارای ۴ مدل است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

روند انجام ارتودنسی نامرئی

در ابتدا باید فک و دندان‌ها مورد بررسی دکتر متخصص ارتودنسی قرار بگیرد تا مشخص شود درمان ارتودنسی نامرئی قابل اجرا هست یا خیر. برای بررسی دقیق تر از فک و دندان‌ها عکس رادیولوژی گرفته می‌شود و با گذاشتن مواد بر روی دندان‌ها از آنها قالب ایجاد می گردد.

با جمع آوری اطلاعات لازم از شرایط شما برای مراحل درمان تصمیم‌گیری می‌شود. اگر شرایط شما مناسب ارتودنسی نامرئی باشد، اطلاعات شما به شرکت های سازنده ارتودنسی نامرئی ارسال می شود و بریس های مخصوص به شما ساخته شده و به دکتر ارتودنسی تحویل داده میشود.

مراحل درمان به این صورت است که تعدادی ردیف کننده نامرئی تحویل شما می شود.هر ردیف به ترتیب به مدت دو هفته روی دندان قرار میگیرد و بعد از گذشت 2 هفته، ارتودنسی بعدی استفاده می شود. هر ردیف از این ارتودنسی ها با دیگری متفاوت است که باعث جابجایی کم‌کم دندان‌ها می‌ گردد. تغییر تا جایی پیش می‌رود که دندانها به حالت مطلوب برسند. در طول درمان نیز این تغییرات کاملاً مورد بررسی قرار می‌گیرد و در طی هفته ها هر کدام از ردیف ها به جابه‌جایی یکی از دندان ها می پردازد.

آیا ارتودنسی نامرئی دردناک است؟

این نوع ارتودنسی به دلیل حرکت ملایم دندان‌ها درد کمتری دارد اما در هفته های اول استفاده از این پلاک ها و یا بعد از هر دو هفته تعویض این پلاک ها، ممکن است درد مختصری ایجاد شود

نحوه استفاده از ارتودنسی نامرئی

پلاک های ارتودنسی هر روز به مدت ۲۰ تا ۲۲ ساعت باید بر روی دندان‌ها باشد. عادت کردن به این پلاک ها در ابتدا کمی سخت است و ممکن است در بعضی از کلمات و صحبت کردن ها مشکل ایجاد شود. این مشکلات پس از گذشت چند هفته کم میشود و شما به داشتن این پلاک ها عادت می‌کنید.

گذاشتن و برداشتن پلاک ارتودنسی نامرئی

ممکن است در ابتدا استفاده از این پلاک ها و گذاشتن و برداشتن آن سخت به نظر برسد اما این مشکل هم با استفاده کردن چند هفته و گذاشتن و برداشتن چند باره ان ها حل می شود و پس از این مدت این کار را به صورت عادی انجام خواهید داد. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که هر کدام از این پلاک ها مربوط به کدام بخش از دندان است و پلاک دندان های پایین و بالا متفاوت است.

نحوه تمیز نگه داشتن ارتودنسی های نامرئی

پلاک های نامرئی را باید قبل از خوردن هر غذایی به غیر از آب از دهان خارج کرد و بعد برای استفاده مجدد پلاک را با آب شست و شو داده و آن را در جای خود قرار داد. هر روز که دندانهایتان را مسواک می‌زنید،۱ الی ۲ بار پلاک ها را هم با مسواک شست و شو دهید تا تمیز نگه داشته شود.

درمان با این ارتودنسی چه میزان زمان میبرد؟

درمان ارتودنسی نامرئی به صورت میانگین از ۹ تا ۱۵ ماه به طول می انجامد. همچنین در طی این دوره ۱۸ تا ۳۰ پلاک مورد استفاده قرار می گیرد. البته این مدت زمان و تعداد پلاک در همه‌ی بیماران یکسان نیست

هزینه ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی با توجه به مقدار طول درمان نسبت به روش ارتودنسی ثابت گران تر است. البته اگر مشکل دندان شما کم باشد و نیاز به حرکت جزئی داشته باشد این روش بسیار مناسب و به صرفه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.