قبل از انجام ارتودنسی بر روی دندان‌ها شما با گزینه های متعدد از بریس های ارتودنسی روبه‌رو می‌شوید. البته ممکن است استفاده از هر نوع بریسی برای شما مناسب نباشد و با نظر پزشک باید بریس مناسب شرایط خود را انتخاب کنید. براکت های ارتودنسی به صورتی هستند که هم می توانند کاملاً در ظاهر مشخص باشند و یا به صورت مخفی کار شوند.

ارتودنسی به صورت مخفی و یا نامرئی باید توسط پزشک با تجربه و با مهارت صورت بگیرد. ارتودنسی با براکت های سرامیکی از لحاظ عملکرد شبیه براکت های فلزی است ولی تفاوت خیلی خاص آنها در ظاهر آن ها است. این نوع براکت برای دندان به دلیل همرنگی با دندان دیده نمی‌شود و فقط سیم اتصال بین براکت ها قابل دیدن است.

مزایای بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی از انواع درمانهای ارتودنسی است که نسبت به گذشته پیشرفت بسیاری داشته است. این روش هم مثل روش های ارتودنسی نامرئی بوده و برای کسانی که میخواهند از بریس های فلزی و روش های سنتی استفاده نکنند مطلبوب است. این بریس ها به صورت شفاف و همرنگ دندان های شما است. این حالت همرنگی با دندان باعث مخفی شدنبریس های ارتودنسی میشود.

از لحاظ نوع عملکرد،بریس های سرامیکی همانند بریس های فلزی عمل می کنند.یکی از تفاوت این دو نوع از ارتودنسیهزینه آنهاست؛ زیرا هزینه ساخت بریس های سرامیکی بسیار بیشتر است.

نحوه مراقبت از بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی از لحاظ استحکام و دوام در صورت مراقبت خوب شما همانند برس های فلزی است. بعضی ها بر این باورند که بریس سرامیکی دوام چندانی ندارد؛ اما تفاوت این بریس ها با نوع فلزی آن، در نحوه مراقبت از آنهاست.

از جمله نکات مراقبت صحیح از بریس های سرامیکی این است که حداقل دو بار در روز باید دندانها را به صورت کامل مسواک بزنیم. بریس های سرامیکی در معرض ایجاد لکه های زرد بر روی خود هستند؛ به همین دلیل تمیز نگه داشتن دهان و دندان اهمیت بیشتری دارد و زمان بیشتری را باید صرف تمیزی و نظافت آنها گذاشت. رعایت اصول بهداشتی به دلیل وجود نقاطی از بریس قابل مسواک زدن نیست بیشتر است.

براکتهای سرامیکی در عین اینکه دوام خوبی دارند اما آنقدر قدرت دارند که در شرایط سخت و استفاده از مواد غذایی خشک و سفت هیچ آسیبی نبینند. در هنگام استفاده از بریس سرامیکی توصیه می شود بعد از گذشت حدود شش ماه با مراجعه به مراکز دندانپزشکی نسبت به جرم گیری دندان ها اقدام کنیم.

معایب براکت های سرامیکی

مدت زمان درمان شما با بریس های سرامیکی طولانی‌تر از بریس های فلزی است؛ زیرا تنظیم های سرامیکی که توسط پزشک صورت میگیرد به راحتی بریس های فلزی نیست و حرکت دادن دندان‌ها بسیار سخت‌تر از روش‌های دیگر است.

بعضی از درمان‌های ارتودنسی که نیاز به حرکت بیشتری دارد با این روش اصلا امکان پذیر نیستند. جنس به کار رفته در ساخت بریس های سرامیکی بسیار سخت و محکم است تا جایی که این مواد از مینای دندان هم قویتراست. با قرار گرفتن بریس سرامیکی بر روی دندان و یا بیرون آوردن آن از روی دندان ها به دلیل سختی که دارد ممکن است به مینای دندان آسیب برساند. بریس های سرامیکی نسبت به بریس های فلزی که از استیل ضد زنگ ساخته شده‌اند، بیشتر به دندان آسیب می‌رسانند. امروز با استفاده از تکنولوژی لیزر، بریس های قرار گرفته بر روی دندان‌ها را به گونه ای بر می دارند که آسیب کمتری به مینای دندان برسد.

از لحاظ سایز،بریس های سرامیکی بزرگتر از بریس های فلزی هستند. به همین دلیل نظافت و مسواک زدن آنها سخت تر است و باید در هنگام استفاده از براکت های سرامیکی توجه ویژه‌ ای به بهداشت دهان و دندان داشت.

بریس های سرامیکی به راحتی با غذا خوردن و یا سیگار کشیدن لکه‌دار نمی‌شوند اما کش های لاستیکی که براکت ها را با سیم کشی ارتودنسی مرتبط می کنند دچار لکه می شوند. این کش قابل تمیز شدن نیستند و باید تعویض شوند.

شکستگی در براکت سرامیکی

استحکام و سختی خوبی برای براکت های سرامیکی در نظر گرفته می شود اما در عین حال خیلی شکننده است.این نوع براکت برای کسانی که فعالیت بدنی دارند و یا به صورت مداوم ورزشخاصی انجام میدهند که ممکن است به صورتشان ضربه بخورد، مناسب نیست. با ضربه، این براکت ها ممکن است ترک بخورند و دچار شکستگی شوند.

هزینه ارتودنسی با براکت سرامیکی

هزینه این نوع از بریس ها نسبت به بریس های فلزی سنتی بیشتر است. علاوه بر هزینه ساخت و مواد اولیه این بریس ها، مراقبت و کار پزشک بیشتر و متفاوت تر از بریس‌های فلزی است. در نتیجه با طول درمان بیشتر و مراجعه بیشتر شما به پزشک هزینه بیشتری هم در بر خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.