بعد از برداشتن سیم و براکت ها ممکن است لثه ملتهب شود. با توجه به حرکت دندانها در طول دوره درمان و اینکه سیم و براکت ها بر روی دندان قرار دارد، پس از برداشتن آنها التهاب لثه خودش را نشان می دهد. البته این نوع تورم بسیار شایع است و به صورت خانگی در حالت معمولی قابل درمان است.

دلایل به وجود امدن تورم لثه

علت به وجود آمدن تورم لثه این است که در طول دوره درمان مسواک زدن دندان ها به صورت کامل، بسیار سخت انجام می شود. بعضی از افراد هم به صورت کامل بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند و همین باعث تجمع باکتری در دهان می‌شود. به منظور رفع این تجمع باکتری و همچنین التهاب لثه باید مانند زمان قبل از ارتودنسی بهداشت کامل دهان و دندان رعایت شود.

علاوه بر تمیز کردن دندان ها که باعث تورم لثه می شود، عامل دیگر هیپرترونی است. این مشکل پس از نصب شدن بریس ها باعث ایجاد التهاب شده و در نتیجه مشکلاتی را برای دهان ایجاد می کند.

علاوه بر عوامل گفته شده عامل سومی که باعث ایجاد التهاب در لثه ها می شود، تغییرات هورمونی است. این تغییرات هورمونی که عموماً برای مادران باردار اتفاق می افتد مشکلات بسیار زیادی را برای وی ایجاد می‌کند. گفته می شود بهتر است زنانی که باردار هستند درمان ارتودنسی خود را به بعد از وضع حمل موکول کنند؛ اما افرادی که در حین استفاده و در روند درمان ارتودنسی خود باردار می شوند باید برای کاهش مشکلات التهاب لثه اقداماتی را انجام دهند رعایت برخی نکات می تواند کمک کند تا مشکلی برای خود مادر و همچنین جنین ایجاد نشود.

البته علاوه بر بانوان باردار، دخترانی که در سن بلوغ قرار دارند نیز با تغییرات شدید هورمونی مواجه می‌شوند که ممکن است تاثیراتی برای تورم لثه داشته باشد. این افراد نیز باید در دورههای خاصی که تورم لثه در آنها بیشتر می‌شود، برخی رعایت های غذایی و فعالیتی و به ویژه بهداشتی را مورد توجه قرار دهند تا مشکل تورم لثه آنها بیشتر نشود.

درمان های خانگی برای تورم لثه

درمان های خانگی برای تورم لثه

مهم ترین درمان خانگی برای برطرف کردن تورم لثه استفاده از مسواک است. در شرایطی که شما دچار تورم شده است باید از مسواک نرم و مناسبی برای مسواک زدن استفاده کنید. همچنین باید دو بار در روز اقدام به مسواک زدن کنید و طریقه مسواک زدن بر روی بریس ها را به صورت دقیق و صحیح آموزش ببینید.

از نخ دندان مخصوص استفاده کنید. باید بدانید که نخ دندان های مخصوص ارتودنسی تولید شده اند تا به شما کمک کنند در هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی از این نخ دندان ها بهره مند شوید. در نتیجه سعی کنید به هیچ وجه از نخ دندان های عادی استفاده نکنید.

واترجت یکی دیگر از گزینه هایی است که به شما کمک می‌کند بهداشت دهان و دندان خود را در زمانی که از ارتودنسی استفاده می کنید به صورت کامل رعایت نمائید.واترجت به شما کمک می کند تا غذاهای مانده در لا به لای دندان ها از این قسمت دندان شما خارج شود.

یک دهانشویه خانگی که می تواند به شما در کاهش تورم لثه کمک کند، دهانشویه ای است که با استفاده از یک دوم قاشق چای خوری نمک که به یک فنجان آب گرم اضافه می‌شود تهیه می گردد. شما باید روزانه دو بار این محلول را در درون دهان خود گردانیده و سپس آن را از دهان به خارج بریزید. علاوه بر این دهان شویه، شما میتوانید از دهانشویه هایی که در بازار هستند نیز استفاده کنید. البته باید از هر دو مدل مایع برای شست و شوی دهان خود استفاده نمایید تا تاثیرات بهتری برای کاهش تورم لثه داشته باشد.

دیگر روش ها برای کاهش التهابات لثه

جینجیویت یکی از روشهای درمانی تورم لثه در زمانی است که شما از ارتودنسی استفاده می کنید. اگر روش های فوق که به عنوان روش های خانگی درمان تورم لثه در حین استفاده از ارتودنسی ارائه شد، کاربردی نبود میتوانید از جینجیویت استفاده کنید.

با این کار جرم هایی که بر روی دندان شما قرار گرفته‌اند از بین رفته و می توانند کمک کنند تا تورم لثه شما کاهش پیدا کند.

موارد گفته شده تنها بخشی از روش هایی است که می توانید برای درمان تورم لثه مورد استفاده قرار دهید برای این منظور بهتر است با متخصص ارتودنسی مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.