ارتودنسی یک نیاز همگانی است و ممکن است هر فردی نیاز داشته باشد تا دندان های خود را ارتودنسی کند. البته با توجه به شرایطی که هر فرد دارد، ممکن است از روشی خاص برای ارتودنسی استفاده شود تا کمترین آسیب به وی برسد. توجه داشته باشید که دندانپزشکی می تواند با رعایت تمامی نکات بیماری شما اقدام به ارتودنسی نماید که تجربه و اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد.

بیماران دیابتی با توجه به شرایط بیماری که دارند ایجاد زخم بر روی بدنشان خیلی حساس است؛ چراکه اگر زخمی در بدن شان ایجاد شود روند بهبودی آن بسیار کند بوده و ممکن است که از شدت ضعف دچار عفونت شوند. انجام درمانهای دندانپزشکی هم برای بیماران دیابتی با حساسیت خاصی باید صورت پذیرد.

کسانی که مبتلا به دیابت می‌شوند سطح انسولین در خون دچار نقصمیشود و به همین علت عوارض بسیار زیادی برای بدن وی ایجاد می گردد. همانطور که می دانید، دیابت علامت ها و نشانه های متفاوتی دارد؛ از جمله زیاد شدن ادرار، کم شدن وزن بدن، سست شدن بدن در برابر عفونت ها و…نکته بسیار مهم این است که بهداشت دهان و لثه ها در بیماران دیابتی باید به صورت خاص جدی گرفته شود.

کمی در مورد دیابت

بیماری دیابت در دنیای امروز بسیار شایع است و همه گروه‌های سنی ممکن است دچار این بیماری شوند. بیماری دیابت شکل های متفاوتی دارد که به صورت ضعیف تر هستند. در دیابت نوع اول فرد باید به صورت منظم انسولین تزریق کند و سطح قند خون بدن خود را کنترل کند. در دیابت نوع دوم بیمار نیاز به تزریق انسولین نیست و می توان به روش هایی با آن مقابله کرد.

دیابت نوع اول عموما شدید است و فرد دچار علائم شدید این بیماری می‌شود و اکثرا در سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی بروز پیدا می‌کند. در دیابت نوع دوم که ضعیف تر از نوع اول است بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهد و با مصرف غذا به صورت بی‌رویه، سطح قند خون بالا می رود این نوع دیابت باانجامپرهیزات غذایی قابل کنترل است. دیابت نوع 2 در گروه سنی میانسالان بیشتر بروز می‌کند. این نوع از دیابت علائم خیلی مشخصی ندارد و به صورت آهسته پیشرفت می‌کند و تشخیص آن به راحتی امکان پذیر نیست.

دیابت و ارتودنسی

بیماران دیابتی دچار اختلال در روند بهبود زخم در بدنشان می‌شوند. متخصص ارتودنسی باید بیمار با این شرایط را مورد نظارت دقیق قرار دهد و با رعایت اصول بهداشتی، به صورت دقیق دستورات ویژه تری برای بهداشت به بیمار بدهد. انجام فشار بر روی دندان‌ها در ارتودنسی باید بسیار کند و آهسته باشد. علاوه بر این ریشه دندان ها و شرایط لثه ها در هر بار معاینه به دقیق بررسی شود.

درمان ارتودنسی برای بیماران با دیابت نوع اول اصلا توصیه نمی‌شود و اگر در حین درمان دچار این عارضه شدند، باید هرچه سریع‌تر پزشک معالج را در جریان بگذارند تا روند درمان را قطع کند.

در بیماران دیابتی از نوع دوم در صورت کنترل دقیق و اصولی بیماری خود، انجام دادن درمانهای ارتودنسی برای این افراد بلامانع است. البته باید تمامی نکات و پرهیزات مربوطه به دقت مورد توجه قرار گیرد تا در حین درمان ارتودنسی مشکلی ایجاد نشود.

نکاتی پیرامون درمان ارتودنسی برای مبتلایان به دیابت

بیماری که دیابتش در شرایط کنترل شده قرار دارد نباید درمان ارتودنسی را انجام دهد. به این بیماران توصیه می شود بعد از انجام روند درمانی برای ارتودنسی اقدام کنند.

بیمار باید شرایط بهداشتی مناسب و مطلوبی داشته باشد و در هر بار معاینه توسط پزشک، شرایط بررسی شود. دندان بیمار دیابتی که قصد ارتودنسی دارد، نباید کوچکترین جرمی داشته باشد و در طول درمان نیز ا بروز جرم جلوگیری شود.

در درمان ارتودنسی برای بیمار دیابتی، باید فشار بر روی دندان خیلی کم باشد تا آهسته حرکت کند.در این صورت است که فرد دچار التهاب در اثر حرکت دندانها نمی شود و مشکلی برایش ایجاد نخواهد شد.

دکتر دندانپزشکی که عملیات ارتودنسی را بر روی بیمار دیابتی انجام می دهد باید زنده بودن و محرک بودن دندان را در هر با معاینه چک نماید.

در بیماران دیابتی، نوع درمان ارتودنسی از لحاظ ثابت و متحرک بودن فرقی ندارد و باید مراقبت ویژه اعمال شود. در ارتودنسی های ثابت باید دهان در حالت بهداشتی مناسبی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.