شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا درمان ارتودنسی روی دندان های بالا و پایین با هم صورت می گیرد. در صورتی که بعضی وقتها نامنظمی در دندان های ردیف بالا یا پایین است. در ادامه به توضیح این سوال می پردازیم

هدف اصلی افرادی که اقدام به درمان ارتودنسی می‌کنند زیبایی دندان ها و مرتب قرار گرفتن آنها در کنار هم است. حال باید دید دندان ها با چه حالتی به زیبایی می رسد. زیبایی دندان ها در کنار هم قرار گرفتن در یک راستا، جفت بودن دندان ها کنار هم، قرارگیری فک بالا و پایین در حالت مطلوب و قرار گرفتن در یک خط وسط است. نباید دندان های فک بالا عقب تر از دندان های فک پایین باشند و یا وقتی روی هم قرار بگیرند دندانها به هم گیر کنند و ساییده شود.

در بعضی موارد پزشک ارتودنسی با بررسی دقیق عکس های اولیه که از وضعیت دندان‌ها گرفته می شودبه این نتیجه می رسد که علاوه بر انجام درمان ارتودنسی بر روی فک بالا، باید بر روی فک پایین هم صورت بگیرد تا مشکل بین هر دو فک اصلاح شود. در درمان ارتودنسی بر روی همه دندانها براکت قرار می گیرد تا بتوان فضای خالی که بین دندان ها ایجاد شده را پر کرد یا دندان هایی که کج شده و روی هم افتاده اند را حرکت داد تا به شرایط مطلوب برسند.

در هر صورت شرایط درمان ارتودنسی و درگیر شدن یک و یا هر دو فک در طول درمان با معاینات پزشک متخصص ارتودنسی انجام می شود و روند درمان مشخص می گردد.

اصلاح کوچکی فک بالا و روابط بین فکی به وسیله ارتودنسی

اصلاح کوچکی فک بالا و روابط بین فکی به وسیله ارتودنسی

برای اصلاح این مشکل از وسیله ارتودنسی ثابت استفاده میشود. به این صورت که این دستگاه با وصل شدن ما بین دندانهای آسیاب و با تنظیم آن، فک بالا را به صورت منبسط در می آورد. این دستگاه برای هر فرد به صورت خاص ساخته می‌شود و به وسیله چسب دندان به دندان ها می چسبد. برای درمان با این روش چندین ماه بین ۴ تا ۶ ماه فرصت لازم است. درمان با این روش برای کسانی که در سن رشد هستند مناسب است. با استفاده از این روش بیمار هر چند هفته یکبار به دکتر مراجعه می‌کند و با معاینه پزشک شرایط فکی بررسی می شود. بعد از رسیدن فک به حالت مطلوب به مدت ۱۲ هفته دستگاه باقی می ماند تا تغییرات ایجاد شده ثابت شود.

شیوه درمان روی هم افتادگی دندان در یک فک

اگر دندان بیماری روی دندان دیگر قرار گرفته باشد و مشکلات فکی نداشته باشد و دندان هایش در ترکیب مناسبی قرار گرفته باشد، میتواند به جای ارتودنسی از درمان لیزر استفاده کند. دکتر شما با لیزر بخشی از دندان شما را با دستگاه لیزر برش می‌دهد و عیب دندان برطرف می‌گردد.

استفاده از لیزر هم مثل دیگر روشها معایب و مزایایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم

از جمله مزایای لیزر کوتاه شدن طول درمان در یک جلسه و رفع عیب دندان دارای مشکل و دخالت ندادن دندان های دیگر در روند درمان و همچنین پرداخت هزینه کمتر نسبت به هزینه ارتودنسی است.

از جمله معایب این روش این است که با ایجاد تراش بر روی دندان توسط لیزر مینای دندان به طور کلی از بین می رود و به همین دلیل دندان مستعد پوسیدگی میشود. دندان علاوه بر لیزر نیاز به روکش لمینت نیز دارد و این درمان هر چند ۱۰ سال یکبار باید دوباره ترمیم شود.

راه تشخیص نیاز به ارتودنسی

اگر شما بی نظمی در دندان‌های خود مشاهده می‌کنید و ناهماهنگی در جفت کردن فک بالا و پایین دارید، با مراجعه به متخصص ارتودنسی و بررسی دقیق و عکسبرداری های کامل از شرایط دندان ها و فک، متوجه شرایط خود خواهید شد. ارتودنسی روشهای مختلف برای درمان عارضه های دهانی و دندانی دارد. با تشخیص پزشک نوع درمان مشخص میشود. در ادامه چندین روش درمانی را به صورت خلاصه بیان می کنیم:

  • اوربایت: این درمان برای مواقعی است که دندان های پیش فک بالا جلوتر از حد معمول باشد.
  • آندربایت: درمانی برای دندان های فک پایین، که از حد معمول جلوتر هستند.
  • کراس بایت: هنگامی که دندان‌های فک بالا بلند تر از شرایط معمول باشند.
  • نیش باز: فضای خالی ایجاد شده بین دندان هایی که عمل گازگرفتن را انجام میدهند.
  • خط وسط نابه‌جا: هنگامی که دندان های فک بالا و فک پایین در یک خط و راستا قرار نگرفته باشند.
  • فاصله خارج از اندازه: فضاهای خالی در بین دندانها به صورت افقی وجود داشته باشد.
  • تراکم: برای درمان دندان هایی که روی هم قرار گرفته اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.