یکی از نکاتی که باید قبل از ارتودنسی بدانید، مراحل درمانی این روش اصلاح در فک و دندان است. ناگفته نماند که به دو علت افراد برای ارتودنسی مراجعه می کنند. علت اول به دلیل زیبایی است و علت دوم نیز برای کاهش ناهنجاری های به وجود آمده در بخش دهان و دندان!

مراحل ارتودنسی زیبایی

اگر به منظور زیبایی قصد دارید اقدام به ارتودنسی کنید، در درجه اول باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. پزشک معالج با نگاه به دندان و فک شما می تواند تشخیص های اولیه ای را برای میزان نیاز به ارتودنسی بدهد.

سپس برای دقیق تر شدن نیاز فک و دهان شما به ارتودنسی زیبایی، باید عکس رادیوگرافی گرفته شود. این عکس به صورت دقیق وضعیت دندان ها را به پزشک متخصص ارتودنسی نشان می دهد و در نتیجه وی می تواند تصمیمات دقیق تری برای ارتودنسی دندان شما بگیرد.

متخصص ارتودنسی سعی می کند پیش از شروع عملیات ارتودنسی حتما سلامت دندان و لثه شما را چک کند. آنچه که مشخص است در زمان ارتودنسی، لثه دچار التهاب می شود و اگر لثه شما پیش از ارتودنسی التهاب داشته باشد، باید حتما مورد درمان واقع شود. جرمگیری و پر کردن دندان های پوسیده نیز در همین مرحله پیش از شروع ارتودنسی انجام می شود.

پس از انجام این موارد که ممکن است چند جلسه به طول بیانجامد، نوبت به جلسه ای می رسد که براکت ها برای نصب بر روی دندان شما مهیا می شوند.

ارتودنسی زیبایی

برای شروع کار پزشک متخصص ارتودنسی، دندان ها را اصطلاحا پالیش کرده و خشک می نماید. پس از این نوعی اسید که ترش مزه است را بر روی دندان می ریزد تا دندان ها برای چسباندن براکت ها آماده شوند.

پس از چسباندن براکت ها بر روی رندان، سیم قوسی شکلی را از تمامی براکت ها عبور می دهند و کش هایی که رنگ آن به دلخواه بیمار مشخص می شود را بر روی براکت ها نصب می نمایند. این کش ها هستند که فشار را بر روی دندان و فک ایجاد می کنند.

مراحل آخری که گفته شد ممکن است کمی ایجاد درد کند. این درد هرچند مقطعی است اما تا چند روز اول نصب براکت های ارتودنسی وجود دارد. عموما درد آنقدر زیاد است که مجبور خواهید بود از قرص های مسکن برای تسکین درد ارتودنسی استفاده کنید. البته مصرف این قرص ها حتما باید زیر نظر پزشک معالج انجام شود.

ناگفته نماند که در مرحله ای از ارتودنسی که درد به سراغتان می آید، می توانید با جویدن آدامس های بدون قند، هم درد خود را به فراموشی بسپارید و هم ورزشی برای فک خود فراهم کنید.

پس از نصب براکت ها بر روی دندان، شما به منزل می روید و هر چند هفته یکبار به پزشک ارتودنسی خود مراجعه می کنید تا روند درمانی شما را به پیش ببرد. نظم در مراجعه به پزشک ارتودنت بسیار مهم و حائز اهمیت است و می تواند تاثیر بسزایی در زمان و همچنین کیفیت انجام ارتودنسی داشته باشد.در مراجعه ماهانه به پزشک ارتودنسی کش ها و همچنین سیم ها مورد بازدید قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض یا تصحیح می شوند.

انواع دستگاه ارتودنسی

دو نوع دستگاه ارتودنسی ثابت و متحرک از مهمترین انواع دستگاه های ارتودنسی هستند که کاربردهای خاص و ویژه ای را به خود اختصاص می دهند. استفاده از هر کدام از این دستگاه ها وابسته به نظر پزشک ارتودنت بوده و بسته به شرایط فک و دندان انتخاب می شود.

  • ارتودنسی ثابت

این نوع دستگاه ارتودنسی پس از رویش تمامی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. محدودیت سنی برای استفاده از این نوع دستگاه ارتودنسی وجود ندارد تنها باید تمامی دندان های دائمی روییده باشند. این نوع ارتودنسی کمک می کند تا دسندان ها به صورت منظم در جایگاه خود قرار گیرند و در نتیجه نظم دندان ها در صورتی که رعایت نشده ایجاد شود. به همین علت یکی از مهمترین موارد ارتودنسی زیبایی استفاده از این نوع دستگاه ارتودنسی است.

  • ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک عموما برای سنین های پایین و به منظور اصلاح ناهنجاری های ایجاد شده در فک مورد استفاده قرار می گیرد. برای ارتودنسی متحرک، باید قالب فک بالا و پایین گرفته شده و ساخته شود. بیمار باید متعهد شود که از این نوع ارتودنسی در تمامی مواقع استفاده نماید تا تاثیرات آن طبق برنامه ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.