درمان ارتودنسی در ۹۵ درصد از موارد با رضایت بیمار از درمان خود واقع میشود. در پنج درصد باقی مانده به علت برگشت درمان ارتودنسی نیاز به بررسی دارد. برگشت ارتودنسی در واقع در بسیاری مواقع غیر ممکن است. همچنین این موضوع رابطه بسیار نزدیکی به نحوه مواجهه فردی که اقدام به ارتودنسی دندان های خود می کند دارد. در صورتی که پس از برداشت براکت ها و بریس های ارتودنسی، برخی مراعات را انجام ندهد، ممکن است دچار مشکلاتی شود که در آینده گریبان گیر فرد شود. همچنین عدم مراجعه منظم و دقیق به پزشک در طول دوره درمان از مواردی است که می تواند در آینده احتمال برگشت ارتودنسی را افزایش دهد

احتمال برگشت درمان ارتودنسی پس از گذشت زمان

مشخص کردن احتمال برگشت درمان ارتودنسی امکان پذیر نیست. در پاره ای از مواقع تغییرات دندان ها ممکن است بعد از گذشت چند دهه اتفاق بیفتد که به علت گذشت زمان و بالاتر رفتن سن رخ می دهد. البته این تغییرات بسیار کم است و جای هیچ نگرانی نیست.

متخصص ارتودنسی توصیه می کند که پلاک های متحرک بعد از پایان یافتن درمان ارتودنسی استفاده شود تا دندان ها بعد از گذشت سالها دچار هیچ تغییری نشود. حرکت دندانها خیلی کند است و بعد از گذشت سالهای زیاد قابل مشاهده هستند. البته این حرکت ها خیلی کوچک و ناچیز هستند و مسئله مهمی را به وجود نمی آورند.

حفظ و نگهداری نتایج درمان ارتودنسی

بلافاصله بعد از برداشتن براکت های ارتودنسی باید شرایط موجود دندان ها را حفظ کنیم و کارهایی برای تثبیت شرایط جدید ایجاد کنیم. به منظور تثبیت درمان ارتودنسی باید به مدت چند ماه از پلاک های ارتودنسی استفاده کنیم. این پلاک ها به صورت متحرک هستند و برای چند ماه استفاده از این پلاک ها برای ۲ الی ۳ شب در هفته توصیه می‌شود. این کار درمان ارتودنسی را برای مدت طولانی تر تضمین می‌کند.

مدل های مختلف برگشت ارتودنسی

برگشت درمان ارتودنسی اشکال مختلفی دارد که هر کدام از آن ها شرایطی را برای دهان فرد ایجاد می کنند:

  • برگشت نامرتبی دندانها
    وقتی دندان ها به دلیل فضای کم روی هم قرار میگیرند، متخصص ارتودنسی با قوص دادن به دندان ها، آنها را مرتب میکند؛ اما ممکن است بعد از دوران بلوغ بیمار و شکل گیری کامل دندانها به حالت نامرتب خود برگردند. در اینجا متخصص ارتودنسی با کشیدن دندان یا جراحی فک، مشکل را برطرف می کند.
  • باز شدن فضای بین دندان ها پس از ارتودنسی
    ممکن است به دلیل نامرتبی دندانها و شرایط فک شما، دکتر متخصص ارتودنسی تشخیص دهد شما دارای دندان اضافی هستید و شما را به خارج کردن دندان اضافی راهنمایی کند. با خروج دندان اضافی با اعمال درمان‌های ارتودنسی فضای خالی ایجاد شده پر میشود. بعد از اتمام طول دوره درمان، ممکن است بازگشت ارتودنسی با باز شدن فضای دندان ها در جای دندان خارج شده رخ دهد. در این شرایط باید درمان های دیگری برای بازسازی فضای ایجاد شده انجام شود
  • برگشت مشکلات فکی
    بعضی از افراد دچار بیرون زدگی فک هستند که این افراد با عمل جراحی مشکل بیرون زدگی را رفت می‌کنند و با اتمام درمان ارتودنسی ممکن است مشکل این افراد بازگردد. این بازگشت در افرادی که قبل از زمان بلوغ خود و یا در حین دوران بلوغ برای درمان اقدام کرده اند به دلیل وجود وراثت و رشد فک ممکن است درمان صورت گرفته به حال اولیه بازگردد. در اکثر مواقع دکتر متخصص ارتودنسی شرایط را برای شما شرح می‌دهد و از عدم بازگشت درمان و یا از قابل بازگشت بودن درمان توضیحات لازم را می‌دهد. افرادی که دچار این مشکل هستند در صورت بازگشت شرایط باید به دکتر مراجعه می کنند تا دکتر راه حل مناسبی را پیشنهاد دهد.مطمئن باشید که جای هیچ نگرانی نیست و با سعه صدر بیمار مشکل قابل حل است.

برای کاهش احتمال برگشت بهتر است به ارتودنسی مراجعه کنیم. برای مراجعه به پزشک متخصص ارتودنسی باید وقت مناسبی را صرف کنیم تا دکتری با مهارت کافی و برد تخصصی آشنا شویم تا از مراحل درمان خود و برگشت پذیری آن اطمینان بیشتری داشته باشیم. یک دکتر با تجربه و با مهارت کافی و تحصیلات عالی بهترین درمان را برای شما انجام میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.