با انجام ارتودنسی شرایط بهداشتی خیلی حساس و دشوارتر می شود. بیمار باید وقتی ویژه‌ای به صورت روزانه برای شست و شوی دهان اختصاص دهد. با سهل انگاری نسبت به شرایط بهداشتی دندان، فرد باعث پوسیدگی زودهنگام دندان و زردشدن دندانها می‌شود. در مراحل ابتدایی شروع درمان ارتودنسی پزشک شما نحوه صحیح مسواک زدن بریس ها را به شما آموزش می دهد که بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در ارتودنسی کودکان نیز تمیز کردن دندان ها و بهداشت دهان باید تحت نظارت والدین انجام شود.والدینباید به کودک خود در این کار کمک کنند. ممکن است صرف وقت زیاد برای بهداشت دندانها برای کودکان در دراز مدت کمی خسته کننده باشد. در اینجا والدین باید با بهره‌گیری از تدبیر های مختلف به کودک خود کمک کنند تا سلامتی دندان های فرزندشان به خطر نیافتد.

در ادامه سعی می کنیم به موارد مهمی که در تمیزی دندان ها در دوران استفاده از ارتودنسی مهم است اشاره کنیم:

نوع مسواک

در طول درمان ارتودنسی باید از یک مسواک بسیار نرم استفاده شود. در هنگام مسواک زدن باید مابین بریس‌های دندان و در زیر سیمهای اتصال و فضای بالای بریس ها که ما بین دندان و لثه است به خوبی تمیز شود. به دلیل اینکه این فضا کوچک است و مسواک باید بر روی لثه هم کشیده شود،حتما باید از مسواک نرم استفاده کنید تا به لثه آسیب وارد نگردد. توجه داشته باشید که با ایجاد خراش و آسیب بر روی لثه ها، آنها دچار التهاب می‌شوند. مسواک های مختلفی در بازار برای استفاده بیماران درحال درمان ارتودنسی موجود است که بهترین کار مشورت با دکتر ارتودنسی است.

خمیر دندان

جالباستبدانید که در ابتدای مسواک زدن بهتر است از خمیر دندان استفاده نکنید!کافی است با مرطوب کردن مسواک، غذاها و جرم هایی که بین بریس ها مشاهده می کنید را پاک کنید.سپس از کمی خمیردندان استفاده کردهو به طور کامل دندانها را مسواک بزنید. همیشه دندان ها و بریس ها را بررسی کنید تا به طور کامل تمیز شده باشند. توجه کنید که استفاده از خمیر دندان به دلیل وجود مواد مفید در تمیز کردن دندان توصیه می‌شود.

نوع خمیردندان

امروزه برندهای مختلف خمیر دندان و تبلیغات بسیار زیادی در این رابطه ها صورت می گیرد اما در کل فرایند عملکرد خمیردندان‌ها در اکثر موارد یکسان است. مسئله‌ای که در انتخاب خمیردندان بسیار مهم به نظر می رسد، رایحه و طعم خمیر دندان است. باید خمیردندانی را انتخاب کنید که مطلوب شما باشد و باعث ایجاد ناراحتی شما در دو دقیقه مسواک زدن نشود.

تحقیقات صورت گرفته در حوزه بهداشت دندانها و استفاده از خمیر دندان نشان می دهد که زمان مسواک زدن بیشترین تأثیر را در بهداشت دهان و دندان دارد و خمیر دندان در مرتبه بعدی قرار می گیرد. پس نتیجه میگیریم برند و نوع خمیر دندان مورد اهمیت نیست و باید بیشتر به رایحه و طعم سازگار با دهان خودمان حساسیت داشته باشیم و بعد از آن مدت زمانی که از مسواک در دهان خودمان استفاده می کنیم.

زمان بندی برای تمیز کردن دندان ها

بهترین مدت زمان برای مسواک زدن در هر بار حدود ۲ دقیقه است. بهتر است شما برای مسواک زدن زمان را محاسبه کنید و برای هر قسمت از دندان های فک بالا سمت چپ و راست و دندان‌های فک پایین سمت چپ و راست وقت کافی بگذارید. کافی است برای هر قسمت30 ثانیه در نظر بگیرید. اکثر بیماران بر این باورند که زمان کافی برای مسواک زدن می گذارند؛ در صورتی که با محاسبه زمان می‌توانند متوجه شوند که خیلی کمتر از زمان گفته شده مسواک می‌زنند. برای اینکه زمان کافی برای مسواک زدن بگذارید، چندین بار به صورت تخمینی تایم بگیرید تا به این مقدار مسواک زدن عادت کنید.

تمیز کردن دندان ارتودنسی شده در ناحیه بریس

در ناحیه بریس ها فقط مسواک کشیدن کافی نیست و باید با مسواک مرطوب شده غذاهای گیرکرده بین دندانها و برس ها را بیرون آورد. به این دلیل که در هنگام استفاده از ارتودنسی استفاده از نخ دندان امکان پذیر نیست در نتیجه این مرحله بسیار مهم است و باید حتما انجام شود. ساییدن مسواک بر روی دندان‌ها و برای تمیز شدن سطحی بریس ها و دندان ها مناسب است ولی برای تمیز کردن پلاک های به جا مانده در لابلای برنج ها و پشت آنها کافی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.