یکی از انواع ارتودنسی، ارتودنسی کاموفلاژ است که به منظور جابجایی دندان ها مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع هدف کاموفلاژکردن دندان، اصلاح کردن نسبت های موجود در اسکلت با استفاده از تغییر موقعیت دندانها است که نتایج را بر روی موقعیت دندان های فک می گذارد. نتیجه کار این است که ترتیب دندانها و همچنین زیبایی به وجود آمده بر روی صورت قابل قبول و مطلوب خواهد بود. برای درمان درجه های مختلف به هم ریختگی در دندانهای افراد بزرگسال از روش کاموفلاژ دندان استفاده میشود.

نام دیگر ارتودنسی کاموفلاژ، ارتودنسی جبرانی است. در واقعاین نوع ارتودنسی کمک می‌کند تا بدون نیاز به اصلاح کردن مشکلات اسکلتی فک، مشکلات به وجود آمده در ترتیب دندان ها اصلاح شود. البته مشخص است که برای رسیدن به هدف اصلاحات در ترتیب دندانها و برطرف کردن نامرتبی دندانها، نیاز به کشیدن برخی از دندان ها وجود دارد.

این که از کاموفلاژ به عنوان یک روش درمانی استفاده شود، انتخابی است که باید توسط پزشک متخصص ارتودنسی انجام شود. در صورت انتخاب نادرست برای برگزیدن این روش از ارتودنسی، ممکن است نه تنها مشکل به هم ریختگی دندانها برطرف نشود، بلکه مشکلات جدیدی نیز به دهان و دندان اضافه گردد. در نتیجه بهتر است افراد سعی کنند برای ارتودنسی به نزد یک متخصص حرفه ای و با تجربه بروند تا اگر قرار است از ارتودنسی کاموفلاژ استفاده کنند با خیال راحت و اطمینان خاطر این کار را انجام دهند.

برای درمان به روش کاموفلاژ باید یک سری مراحل طی شود که عموما در بین افراد یکسان و مشابه است. در اولین قدم باید دندان‌های آسیای کوچک کشیده شود. هرچند برای برخی از بیماران این کار آنقدرهاصحیح به نظر نمی رسد اما برای مرتب کردن دندان‌ها و اصلاح نامرتبی دندانها، کشیدن دندانهای آسیای کوچک ضروری به نظر می‌رسد.

برای درمان به این روش بیمار باید توسط ارتودنسی ثابت و با دستگاه اج وایز مورد درمان قرار گیرد. علاوه بر این یک سیم ارتودنسی که از جنس نیکل با روکش تیتانیوم است برای مرتب سازی هر دو سمت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عموماً پس از ۶ هفته دندانهای دوم آسیای بزرگ در بالا بسته می شوند تا از مشکلاتی که ممکن است در هنگام به عقب کشیدن دندان ها پیش بیاید جلوگیری به عمل آورند. پس از پایان شانزده هفته، اصلاحات بسیار زیادی بر روی دندان شکل گرفته اماهنوز نیاز به کار بیشتری به چشم می‌خورد که در روند درمان تا هفته بیستم ادامه پیدا میکند.

در هفته شانزدهم سیم های فولادی ضد زنگ به برکت ها اضافه می شود تا عملکرد ارتودنسی کاموفلاژ به بهترین شکل ممکن و طبق برنامه انجام پذیرد. در ادامه و در هفته بیستم به بعد شاهد تغییرات جایگاه دندان ها و بسته شدن فضای ایجاد شده در اثر کشیدن دندان خواهیم بود.

اصولاً ‌این نوع درمان ارتودنسی برای بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرد و کودکان با روش‌های دیگری برای اصلاح دندان و فک وهمچنین مرتب بودن آنها اقدام می نمایند. به این علت که روش کاموفلاژ یکی از سخت‌ترین روشهای ارتودنسی است، در شرایط خاص مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یکی از خاص ترین روش ها در درمان ارتودنسی مورد توجه پزشکان حرفه ای است.

نکته قابل توجه دیگری که باید در درمان ارتودنسی کاموفلاژ به آن اشاره کنیم این است که این نوع درمان باید توسط پزشک ارتودنسی کاملا حرفه ای و با تجربه صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی مثل پرنشدن جای دندان های کشیده شده و یا نامرتب شدن دندان های آسیا شکل بگیرد.

به همین علت باید در انتخاب متخصص ارتودنسی در زمانی که قرار است ارتودنسی انجام شود دقت ویژه و خاصی به عمل آید. در صورتی که دقت لازم را در انتخاب دکتر و پزشک خود نداشته باشید، ممکن است در آینده دچار پشیمانی شوید. زمان گذاشتن برای پیدا کردن یک پزشک متخصص ارتودنسی مورد اطمینان می تواند کمک کند تا شما یک درمان مطمئن را برای به هم ریختگی دندان های خود داشته باشید.

سعی کنید پس از انتخاب یک دکتر متخصص ارتودنسی حرفه ای، انتخاب روش ارتودنسی را بر عهده وی بگذارید. دکتر متخصص اگر نیاز ببینید از ارتودنسی کاموفلاژ و یا دیگر ارتودنسی ها استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *