همانطور که می دانید تنوع ارتودنسی در سال های گذشته بسیار زیاد شده است. به همین علت به نظر می رسد انتخاب ارتودنسی از بین تنوع به وجود آمده کمی سخت به نظر برسد. در این مطلب سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد انواع ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم تا شما دقیق تر و موشکافانه تر بتوانید نوع ارتودنسی مناسب خود را تشخیص دهید. هرچند انتخاب نوع ارتودنسی تا درصد بسیار بالایی در اختیار پزشک متخصص ارتودنسی است.

پزشک ارتودنت در جلسات اولیه و با استفاده از رایانه و برخی اطلاعات و تجارب به شما خواهد گفت که قرار است چه نوع ارتودنسی را برایتان انتخاب کند. آگاه بودن شما نسبت به انواع ارتودنسی کمک بسیار مناسبی به شماست تا با دید بازتری تصمیم پزشک خود را بپذیرید.

دسته بندی ارتودنسی

ارتودنسی در یک دسته بندی کلی به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می شود. هر کدام از انواع مختلف ارتودنسی به عنوان یک زیر مجموعه از این دو نوع ارتودنسی شناخته یم شوند که بیشترین کاربرد را ارتودنسی ثابت دارد. در ادامه با انواع ارتودنسی آشنا می شویم

براکت های سنتی

هرچند اسم این نوع از براکت ها به براکت سنتی شهرت یافته است، اما از گذشته تا به امروز پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند. این براکت ها هم وزن و هم ظاهر  مناسب تری پیدا کرده اند. این براکت های فلزی بوده و از جنس استیل ساخته می شوند. فشار وارده توسط براکت های سنتی باعث می شود تا دندان ها در جایگاه خود قرار گیرند.

براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی از همه نظر شبیه به براکت های سنتی هستند؛ تنها تفاوت آن ها در جنس براکت است که از جنس سرامیک روشن و شفاف کار می شود و کمتر در معرض دید قرار دارد.. اصولا براکت سرامیکی را بزرگسالانی که نیاز به ارتودنسی دارند می پسندند.

ارتودنسی مخفی یا داخل دندانی

این نوع ارتودنسی نیز شبیه به ارتودنسی سنتی است. تفاوت در محل نصب براکت ها است که در ارتودنسی داخل دندانی، در قیمت داخلی دندان این براکت ها قرار می گیرند. همانطور که از اسم ارتودنسی نیز مشخص است، این ارتودنسی برای افرادی مناسب است که دوست ندارند دیگران براکت های ارتودنسی شان را در حین صحبت کردن مشاهده کنند. براکت های ارتودنسی مخفی در پشت دندان است و به سختی قابل مشاهده هستند.

یکی از مهمترین معایب این ارتودنسی به ویژه در اوایل نصب آن ها، خراشیده شدن زبان و لثه ها به براکت ها است که درد شدیدی را ایجاد می کند. علاوه بر این تمیزکاری ارتودنسی مخفی نیز بسیار سخت تر از روش های دیگر است. همچنین زمان هربار ویزیت شما بیشتر خواهد شد و ممکن است دوره زمانی ارتودنسی نیز افزایش داشته باشد. به همین علت این نوع ارتودنسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

ارتودنسی دیمون

یکی از بروز ترین و محبوب ترین روش های ارتودنسی، ارتودنسی دیمون است. این ارتودنسی که از نوین ترین راهکارهای ارائه شده در ارتودنسی محسوب می شود، کاربردی ساده تر و عملکردی به مراتب بهتر از روش های سنتی دارد.

در ارتودنسی دیمون به جای کش که در روش های سنتی مرسوم است، از یک مکانیسم کشویی استفاده می شود. این مکانیسم مزیت های فوق العاده ای دارد که به برخی از آن ها در ادامه اشاره می کنیم.

اولین مزیت این روش این است که در طول دوره درمان ارتودنسی با روش دیمون، نیا به مراجعه به پزشک بسیار کمتر از روش سنتی است. علت این است که تنظیمات ارتودنسی دیمون به صورت معین و خودکار صورت می گیرد و بنه همین علت نیاز به حضور در مطب پزشک متخصص ارتودنت نیست. این مزیت ایجاد شده به دلیل همین روش کشویی است که به جای کش در ارتودنسی دیمون مورد استفاده قرار گرفته است.

نتایج بدست آمده از ارتودنسی دیمون بسیار سریع تر از روش های سنتی است. علاوه بر این فشار کمتر و حرکت کمتر دندان ها باعث می شود تا درد کمتری در این نوع از ارتودنسی احساس شود. همچنین نظافت دندان ها و براکت ها نیز به سادگی هرچه تمام تر انجام می شود.

ارتودنسی روشن و متحرک

یکی از انواع ارتودنسی، ارتودنسی روشن و متحرک است. این نوع ارتودنسی از پلاستیک های شفاف تهیه شده که برای نگهدار از دندان و فک به صورت اختصاصی ساخته می شود. این ارتودنسی برای اصلاح فرم و موقعیت دندان ها و فک مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.